Video Klip Pilihan

Thursday, July 02, 2009

|| Di mana keadilan untuk ARMA? ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Mutakhir ini kedengaran bergoncang institusi ARMA dengan dengan desas-desus yang hangat diperkatakan berkenaan dengan pencabulan penghuni yang menetap di situ. Goncangan tersebut bertambah hebat lebih-lebih lagi apabila berlakunya insiden kebakaran sebuah bilik menguatkan desas-desus untuk 'pembuangan' para penghuninya dengan alasan yang tidak munasabah menurut sumber-sumber para penghuni yang menetap di sana.

Pelbagai alasan yang dikemukakan oleh para pegawai KBMK dan JPMK untuk 'membuang' para penghuni ARMA itu dalam masa yang sama beberapa individu yang rapat dan membantu mereka pula tidak akan dikenakan tindakan 'pembuangan' tersebut. Jelas berlaku diskriminasi di situ.

Antara alasan yang lain juga adalah berikutan kerja pengislahan dan baik pulih yang dilakukan terhadap bangunan ARMA rentetan daripada insiden kebakaran yang berlaku demi keselamatan para penghuni ARMA katanya. Namun yang menjadi tanda tanya, para penghuni diminta keluar daripada penempatan tersebut selama 2 minggu untuk proses baik pulih dengan mengangkut bersama segala barang-barang mereka.

Selepas selesai proses baik pulih tersebut barulah mereka dibenarkan untuk kembali menginap di ARMA dengan syarat mereka perlu untuk mengikuti temuduga sepertimana sebelumnya dengan beberapa pertanyaan yang bakal dilontarkan untuk melayakkan mereka menetap di Asrama Rumah Melayu Abbasiah itu.

Ini adalah maklumat yang diperolehi melalui sebaran para penghuni ARMA yang merasa tipisnya peluang mereka untuk kembali menetap di penempatan mahasiswa/wi Malaysia itu. Kebanyakan mereka yang memilih untuk tinggal di sana atas beberapa alasan antaranya :

1- Kos sara hidup yang rendah berbanding tinggal di rumah sewa.

2- Kedudukannya yang berhampiran dengan pusat pengajian induk Al-Azhar bagi lelaki.

3- Berdekatan dengan Masjid Al-Azhar dan beberapa pusat pengajian talaqi yang lain.

4- Menjadi pusat bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan kerajaan Malaysia yang disalurkan terus kepada mereka.

5- Dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran tanpa terlalu disibukkan dengan program-program PMRAM dan BKAN berbanding program-program yang disusun di bawah JPMK dan KBMK.


Itu adalah sebahagian alasan yang menjadikan ARMA sebagai pilihan para mahasiswa untuk diduduki. Namun begitu, setiap sesuatu itu diciptakan ALLAH ada pro dan kontranya. Terpulang kepada setiap mahasiswa yang sudah berada di tahap universiti untuk menilai setiap tindakan yang dilakukan.

Kembali kepada pencabulan yang berlaku mutakhir ini yang melibatkan hampir majoriti penghuni ARMA. Pun begitu, yang menjadi tanda tanya dengan alasan-alasan yang dikemukakan bagaikan tidak masuk akal sehingga bertindak untuk mengeluarkan para penghuni dan segala harta benda hak miliknya.

i- Alasan utama 'pembuangan' para penghuni hanyalah untuk membaik pulih sistem litar elektrik yang dikatakan menjadi punca kebakaran. Apakah berbaloi mereka dikeluarkan bersama harta benda mereka hanya kerana untuk membaik pulih sistem litar elektrik yang berlaku di tingkat 5 daripada bangunan 7 tingkat itu?

ii- Baik pulih yang ingin dilaksanakan merangkumi keseluruhan ARMA hanya memakan masa selama 2 minggu bagaikan suatu yang mustahil memandangkan pengalaman baik pulih yang pernah dilaksanakan di rumah-rumah negeri memakan masa berbulan-bulan bahkan makan tahun.

iii- Terdapat diskriminasi melalui arahan yang dikeluarkan terhadap seluruh penghuni dalam masa yang sama difahamkan terdapat segolongan mahasiswa yang pro KBMK dan JPMK akan terus tinggal di dalamnya.

iv- Menyusahkan penghuni yang diarah keluar dan yang ingin kembali menetap di situ kerana terpaksa mengangkut segala harta benda mereka.

v- Terdapat aduan yang diterima bagi mahasiswa yang ingin kembali menetap di ARMA akan menjalani temuduga melayakkannya menjadi penghuni ARMA yang antara kriterianya BUKAN DIKALANGAN AHLI PMRAM.

vi- Pembentukan penghuni ARMA selepas baik pulih dilihat lebih untuk menyekat pengaruh luar seterusnya membina pengaruh UMNO, ISMA dan yang seumpama dengannya sekaligus menyingkirkan pengaruh-pengaruh PMRAM dari bertapak di sana.


Itu adalah sebahagian maklumat yang saya perolehi daripada para penghuni ARMA yang semakin gusar memikirkan nasib mereka apabila dikeluarkan daripada Asrama Rumah Melayu Abbasiah itu. Keputusan penyingkiran dan 'pembuangan' penghuni ARMA ini akan diketahui malam ini melalui pertemuan yang akan diadakan oleh pegawai JPMK dalam menentukan nasib sahabat-sahabat kita di sana.

Harapannya semoga kebenaran sentiasa berpihak kepada orang-orang yang memperjuangkannya sekaligus mematahkan kebathilan yang menyangka akan terus kekal bermaharajalela. Buat para sahabat yang menetap di ARMA, semoga kalian tabah memperjuangkan hak kalian untuk terus menetap di sana tanpa diheret dengan alasan-alasan picisan yang sukar untuk diterima oleh akal.

Sekian untuk makluman.

Kata Muthaqqaf : Penulis adalah di antara mereka yang pernah menetap di sana dan mengetahui sedikit sebanyak permasalahan sahabat-sahabat di sana akan terus menyokong kebebasan mahasiswa untuk menetap di sana tanpa disempitkan dengan perbezaan ideologi semata-mata. FI AMANILLAH...


Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: