Video Klip Pilihan

Sunday, January 17, 2010

|| Di Ruangan Masa Ini ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Kesyukuran yang infiniti ku panjatkan kepadaNya yang maha berkuasa akan tiap sesuatu kerana masih memberikan ku ruang untuk meneruskan agenda dakwah Islam yang amat diperlukan oleh umat di zaman ini. Ku akui akan perkara ini. Justeru semua da'ie yang menyedari akan hakikat ini perlu bangkit menyalurkan sumbangan kepada Islam.

Kesibukan dengan duniawi yang merupakan ujian untuk menempah janji-janji syurga ALLAH perlu diatasi sedaya mungkin bagi meneruskan survival dakwah Islam berpanjangan.

Kerjaya sebagai seorang pendidik di akhir zaman ini merupakan kerjaya yang amat mencabar apatah lagi apabila berhadapan dengan pelajar-pelajar yang tiada asas pegangan agama yang kukuh. Aku bernasib baik kerana diamanahkan untuk mendidik anak-anak kelahiran Islam yang belajar di sekolah agama arab yang masih mudah untuk dibentuk jika dibandingkan dengan selainnya.

Hampir sebulan aku tidak sempat untuk mengemas kini blog ini untuk dikongsikan sebarang maklumat dan ilmu secara bersama. Pun begitu, pesanku kepada seluruh sahabat-sahabat yang masih menuntut di Mesir khususnya dan selainnya agar merebut peluang dengan kemhiran-kemahiran yang dilihat amat penting apabila tamat pengajian dan terjun ke dalam masyarakat.

Sebagai contoh saya secara peribadinya yang telah bergiat aktif dengan persatuan dan organisasi ketika menuntut di Mesir dahulu segala pengalaman dan kemahiran berharga yang diperolehi menjadikan saya seorang pendidik yang serba boleh. Bukan sekadar pendidik, bahkan diamanahkan sebagai guru Pengakap meski dahulu terlibat dengan PBSM, penyelia web rasmi sekolah dan SPBT, penolong guru kelab bahasa (Melayu, Arab dan Inggeris), guru penyelaras sukan (bola tampar dan sepak takraw), guru kelas bagi tingkatan 1 dan sebagainya.

Semoga dengan sedikit perkongsian di celah-celah kesibukan ini menyuntik semangat juang yang tinggi untuk meningkatkan potensi diri agar menjadi insan yang berguna apabila terjun ke dalam masyarakat kelak. Penuhilah diri dengan segala sudut pengalaman dan kemahiran untuk menjadikan diri lebih fleksibel seterusnya berjaya mecernakan wacana dakwah dengan lebih efektif.

Salam perjuangan untuk semua!

Kata Muthaqqaf : Moga jalan dakwah yang menanti di hadapan akan dipermudahkan ALLAH dan dijauhi dari segala macam perkara-perkara yang mampu melemahkan semangat diri ini membela agamanya nan suci ini.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: