Video Klip Pilihan

Monday, March 01, 2010

|| Awasi Perkataanmu! ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Awasilah setiap perkataan yang diucapkan. Jangan sampai pepatah Melayu 'kerana mulut badan binasa' memakan diri di akhirat kelak. Kadangkala ada juga pepatah Melayu yang boleh diguna pakai untuk panduan kita bersama dalam mengaplikasikan ISLAM di atas landasan yang sebaiknya.

Agak lama penulis mendiamkan diri bagi menyalurkan sebarang bentuk perkongsian ilmiah. Moga ALLAH mengampunkan segala dosa yang terhasil daripada kealpaan diri ini dalam menjalankan peranan sebagai penyalur info dan kebenaran ISLAM yang semakin jauh dari masyarakat.

Sekadar ingin menyatakan ketidak puas hatian penulis kepada sebuah blog yang digelar dengan 'Abu Syafiq' yang dilihat seolah-olah mengkafirkan ulama yang cukup terkenal, iaitu Tuan Guru Nik Aziz. Kalian boleh lihat sendiri dengan klik pada pautan di medan suara atas nama 'minta ust2 jelaskan'.

Dalam menyampaikan dakwah mengajak umat kepada ISLAM, kebenaran dan keadilan memerlukan kepada kaedah penyampaian yang pelbagai. Kaedah yang digunakan adakalanya jelas dan adakalanya diqiaskan bagi memastikan pendengar faham akan apa yang ingin disampaikan.

Usah mudah menghukum seseorang itu kafir kecuali apabila jelas apa yang dibicarakannya bertentangan dengan akidah ISLAM, menolak Al-Quran dan Sunnah dan segala isinya dan segala macam perkara yang telah pun digariskan bila mana dilakukan maka akan menyebabkan seseorang itu dihukumkan kafir.

Itupun masih dibahaskan oleh para ulama dengan lebih terperinci bagi mengelakkan masyarakat ISLAM saling kafir mengkafirkan sehingga menyebabkan keadaan menjadi huru hara.

Moga kita akan lebih mengawasi setiap tutur bicara, amal perbuatan dan niat di hati terutamanya agar jauh dari perkara-perkara yang boleh menjadikan kita terkeluar dari landasan iman. Wallahu a'lam.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: