Video Klip Pilihan

Friday, November 30, 2007

.:: Amalan Sedekah Penawar Penyakit ::.

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera kepada semua sidang pembaca. Buat ke sekian kalinya penulis merasakan terpanggil untuk meneruskan sidang redaksi untuk kali ini bagi memberikan sedikit 'buah tangan' untuk pedoman kita bersama. Kerana apabila kita mendapat satu ilmu yang baru sewajarnya kita menyampaikan dan menyebarkannya kepada orang lain dengan apa wasilah sekalipun. Hari ini merupakan penghulu segala hari yang membuka peluang kepada hamba-hambaNya melipatgandakan amalan yang sebanyak-banyaknya pada hari tersebut. Bagaimana kita merebut peluang itu sebagaimana kita merebut peluang yang terbantang luas pada bulan Ramadhan? Syukur alhamdulillah diucapkan seiring selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi S.A.W semoga dikira sebagai nusrah apabila meniti titian siratal mustaqim dan di hari pembalasan kelak. Amin.

Tatkala tenangnya diri ini menjejakkan kaki ke rumah Allah lantas menempatkan diri ini diantara jamaah ahli jumaat. Seusai azan kali ke-2 selepas khatib menyampaikan salam takzim kepada seluruh jemaah. Smemangnya sungguh ku rasakan cukup seronok apabila mendengarkan penyampaian khutbah yang disampaikan oleh khatib dengan gaya bahasa fushah dan jelas sebutan hurufnya. Khutbah yang disampaikan pada kali ini adalah berkisar mengenai tuntutan untuk kita memperbanyakkan amalan bersedekah. Apa yang menarik satu ilmu baru untuk hari ini ku perolehi adalah dengan bersedekah ianya sebagai penawar kepada penyakit seabagaimana yang tertulis dalam manuskrip peninggalan Nabi S.A.W hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim :

"الصدقة شفاء مرضة"

أو كما قال النبى صلى الله عليه وسلم


Apa yang mungkin dapat diambil ikutan dan feqh hadith yang boleh kita simpulkan adalah seharusnya kita yang mengetahui akan kelebihan dari apa yang terkeluar dari bibir Rasulullah S.A.W adalah sesuatu yang tidak dapat disangkal lagi. Kita seharusnya menjadikan diri kita seumpama Saidina Abu Bakar yang mendapat jolokan As-Siddiq kerana peribadinya yang sentiasa membenarkan setiap apa yang terbit dari diri Rasulullah itu sendiri. Juga lain-lain lagi para sahabat Nabi S.A.W yang terkenal dengan keperibadian yang terkesan dengan akhlak peribadi Baginda yang paling tertinggi berbanding dengan mana-mana makhluk lain yang pernah Allah cipta sebelum ini sehingga digelar 'Kekasih Allah'.

Semoga sedikit ilmu yang diperolehi pada hari ini memberikan manfaat kepada kita semua justeru disampaikan kepada saudara-saudara dan sahabat kita yang lain. Penawar penyakit yang dimaksudkan disini bukanlah secara langsung dan mampu untuk kita lihat dengan mata kasar di depan mata. Akan tetapi penawar tersebut adalah penawar bagi penyakit hati dan rohani yang membelenggu nurani insani. Semoga keikhlasan dalam kita bersedekah akan mendapat ganjaran yang setimpal dengan inayah dan rahmat Yang Esa. Semoga kita akan sentiasa mendapat lindungan dari Allah di sepanjang perjalanan memperjuangkan ISLAM tika dan saat ini hinggalah ke akhirnya.
Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: