Video Klip Pilihan

Saturday, October 18, 2008

|| Cabaran Perintis Masa Hadapan ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Jauh melangkah, luas pemandangan, mencerna pemikiran untuk memikirkan survival masa hadapan negara yang bakal diterajui oleh graduan-graduan yang bakal mewarnai negara menyambung silsilah perjuangan pemimpin negara pada waktu ini. Sekarang ini penulis telah berada di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak menziarahi sahabat-sahabat semenjak di bangku sekolah lagi. Masing-masing mempunyai wawasan masing-masing dalammemberikan sumbangan kepada negara.

Sebelum itu penulis telah menziarahi Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) dan akan menyusul beberapa Institut Pengajian Tinggi sambil melakukan beberapa tinjauan penulis sendiri untuk melihat sejauh mana sasaran melahirkan modal insan yang memenuhi tuntutan negarasekaligus Islam itu sendiri dalam memartabatkan kesarjanaan Syariah Islam yang telus. Sekarang ini kelihatan di sana sini penyalahgunaan kuasa dan salah laku moral yang amat meluas dikalangan kepimpinan apatah lagi di IPT-IPT yang penulis lihat tidak dapat dibendung lagi.

Melihat kepada suasana ini, seharusnya mereka yang bergelar siswazah yang sedang menuntut ilmu dalam bidang masing-masing terutamanya yang beragama Islam menekankan aspek akhlak dan moral yang tinggi agar masa hadapan Islam terutamanya dan negara itu sendiri tidak tercemar dan hancur dengan fenomena yang tidak sepatutnya. Penulis pun bukanlah perintis yang terbaik dalam memperjuangkan perkara ini sekadar untuk mengingatkan kepada para siswazah agar celik mata dan minda dalam menuju sebuah tribulasi masa hadapan yang kian goyah.

Semoga bingkisan yang secebis cuma ini bukan sekadar melepaskan batuk di tangga, bahkan diharapkan ianya mampu menaikkan semangat kepada para siswazah tidak kira di mana jua institut pengajian kalian tempatan mahupun luar negara memahami peranan masing-masing kelak. Usah kita terleka dengan habuan duniawi yang sememangnya cabaran utama dalam menongkah arus kehidupan modenisasi yang kian mengasak.

Semoga bingkisan ini mampu memberikan satu impak yang terbaik kepada kita semua selaku perintis masa hadapan untuk memimpin negara ke arah Islamik, komprehensif dan inovatif berlandaskan acuan Syariah Islam yang syumul. Hayatilah dengan sebaik-baiknya meskipun bidang yang diceburi bukanlah bidang yang menjurus kepada sarjanaan keagamaan kerana ianya juga merupakan cabang dari ilmu Allah jua.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: