Video Klip Pilihan

Sunday, October 26, 2008

|| Semalaman Di Kota Darul Sunnah ||

بسم الله الرحمن الرحيم

23 Oktober 2008, hari Khamis merupakan peristiwa yang amat bermakna bagi penulis kerana dapat juga menjejakkan kaki ke Utara Semenanjung Malaysia, negeri Perlis Indera Kayangan atau sinonim dengan sebutan Perlis Darul Sunnah di kalangan masyarakat mahasiswa Mesir. Ini adalah kerana pengamalan Sunnah Rasulullah S.A.W melalui pimpinan Mufti Perlis yang amat dikenali dikalangan umat Islam di Malaysia dengan kerenah pemikirannya.

Di sini pada entri kali ini bukanlah penulis berhasrat untuk merungkai fenomena Sunnah yang melanda negeri tersebut kerana perkara ini semakin menjadi perbincangan hangat dikalangan agamawan dan intelektual tempatan mahupun antarabangsa. Ianya kembali kepada kekuatan iktikad seseorang terhadap penyampaian ajaran Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W yang disampaikan oleh para alim ulama terdahulu yang lebih mahir dan memahami setiap bilah bicara wahyu itu. Semoga kita tergolong dikalangan mereka yang sentiasa mendapat titipan hidayah dan limpahan rahmatNya.

Usah merapu panjang lebar. Penulis yang memang terkenal dengan identitinya yang suka mengembara walau di mana sahaja penulis berada selagi 'ongkos' di saku masih mengizinkan diri ini untuk melangkah pergi. Bukan sahaja di Mesir, bahkan di Malaysia hayunan langkah ini masih gagah merentas sempadan-sempadan negeri. Selain menziarahi sahabat-sahabat yang baru dan telah lama dikenali, yang masih lagi sama-sama mengaji di Perlembahan Nil. Bahkan penulis turut mewakili persatuan induk di Mesir, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) membincangkan beberapa program yang sedang disusun bersama antara HPA Industries dan PMRAM pada tahun hadapan.
Dengan ini, sedikit sebanyak dapat membuang prasangka yang dilempar mengatakan penulis hanya goyang kaki dan pulang bercuti. Bukan itu sahaja, bahkan pada 13 Disember 2008 ini juga penulis sekali lagi akan mewakili Presiden PMRAM, Saudara Khairul Anuar Bin Ismail bagi menghadiri sebuah program 'Mega Gathering Nasyidfm' yang akan diadakan di Shah Alam sebelum penulis berangkat kembali ke 'gedung ilmu' beberapa hari selepas itu. Moga segala yang disusun mendapat pimpinan dariNya serta berjalan lancar dipermudahkan yang Maha Perancang.

Di sini penulis turut menyelitkan beberapa gambar yang sempat dirakam ketika penulis berada di Perlis di Gua Kelam. Panjangnya yang mengambil masa sekitar 10-15 minit perjalanan (panjangnya terlupa). Terima kasih kepada saudara Mohd Zahid dan Solihin yang sudi menemani penulis ketika ke sana juga ke Padang Besar yang merupakan Aked Niaga bersempadan negara jiran, Siam yang menjual pelbagai barangan dengan harga yang amat murah tetapi 'Made in Thailand'. Tidak dilupakan saudara Mohd Nazim Mohd Noor yang sudi menumpangkan penulis selama dua malam di rumahnya dan sahabat-sahabat Perlis yang sudi menerima kedatangan penulis.

Moga ukhuwah yang terjalin akan berkekalan merendang damai di bawah payungan rahmat Ilahi diselimuti ribat Rabbani dan Nabawi sebagai pedoman. Terima kasih kerana menjayakan pengembaraan Muthaqqaf ke Semenanjung Malaysia mana yang sempat dilawati. Tidak termasuk Sabah, Sarawak dan Brunei kerana ianya nun jauh merentas benua memerlukan peruntukan tambahan untuk sampai ke sana. Walau apa jua situasi yang melanda, moga ukhuwah akan terus dierat tanpa dihalangi oleh batasan masa, benua dan frekuensi. Sekian dari penulis.
_____________________________________________________________________


Penulis di hadapan papan tanda Gua Kelam di pintu masuk.

Penulis bersama saudara Solihin.

Penulis ketika kepenatan di akhir pintu Gua Kelam.

Gambar ralat. Dalam keadaan tak sedia.

Penulis bersama saudara Mohd Zahid di pertengahan Gua Kelam.

Ini pula penulis bersama saudara Solihin di pertengahan Gua Musang.

Penulis berseorangan, saudara Mohd Zahid 'camera man'.

Gambar kenangan.

Gambar hiasan.

_____________________________________________________________________

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

4 comments:

DzuLagiL said...

selamat meronda...
ingat, harapannya poket tak kering...

Mohd Rasul Bin Amat said...

iyola bro...
thanx...
ahaks... :)

Anonymous said...

Mujur gmbo dlm gua tu takde setan yg begantung kat blkg tu ha,kotla tengah betenggek kat atas kepala tu..,klu tak...huish, seram teman nok menyebut nyerr..

Tringat hmba kat sana..huhu

aljanianji

Mohd Rasul Bin Amat said...

uiks ada ker?
eiiii emnakutkan org jela enta ni...

xnk!!!!