Video Klip Pilihan

Saturday, November 22, 2008

|| Memasak : Aktiviti Menyeronokkan ||

بسم الله الرحمن الرحيم
Siapa yang menyangka sekali-sekala andai seseorang yang biasa makan di luar ataupun dimasak oleh orang lain sebenarnya mempunyai bakat memasak yang amat luar biasa. Lebih-lebih lagi seandainya seseorang yang dimaksudkan dari kalangan kaum Adam yang kadangkala dipandang dangkal di mata kaum Hawa. Apa tidaknya, kaum Adam kebanyakannya hanya goyang kaki menunggu masakan si isteri di meja makan. Apatah lagi andai makan di luar.


Namun hakikat sebenar yang tersembunyi di lubuk hati seorang yang bernama wanita, mereka amat mengidami untuk merasa masakan yang dimasak oleh si suami. Kaum Adam yang selama ini dilihat tidak mampu menguasai dapur dan kerja-kerja rumah yang lain. Apatah lagi membasuh pakaian, menyapu rumah. Dan yang lebih berat lagi mendidik anak-anak. Sesetengah kaum Adam lebih gemar mengatakan, "dah itu memang kerja perempuan, jatuh la standard kaum Adam!"

Apa yang pastinya, segala gerak kerja di rumah yang melibatkan kerja-kerja yang biasa dilakukan oleh perempuan sewajarnya dirasai oleh lelaki yang ebrgelar suami, ayah. Usah dibebani tanggungjawab tersebut kepada kaum Hawa semata-mata. Bukankah seandainya kita menghulurkan tangan dan bantuan itu lebih baik daripada kita sekadar menyaksikan si isteri berpenat lelah melakukan segalanya tanpa jemu. Sanggupkah kita menyaksikan kepenatannya seorang diri?

Sekiranya kita, kaum Adam, lelaki sejati yang bertanggungjawab, jejaka maskulin yang diidami oleh kaum Hawa, perlunya melakukan satu pendekatan yang holistik untuk meraih kebahagiaan. Contohilah Rasulullah SAW yang sentiasa meringankan bebanan isteri-isterinya tatkala berada di rumah. Bahkan, seorang pemimpin keluarga yang baik ialah sentiasa membantu meringankan bebanan mereka yang dibawah tanggungannya.

Justeru itu, kembali kepada tajuk yang penulis pilih pada entri kali ini yang menyentuh soal 'Memasak : Aktiviti Menyeronokkan'. Sejauh mana kebenarannya? Masih wujudkah kaum Adam yang mahir segala perihal di dapur sebelum mereka menceburi bidang masakan ini? Jawapannya terletak pada diri kalian yang bergelar kaum Adam, jejaka maskulin di era metropolitan yang amat memerlukan satu jalinan yang padu dalam pengurusan rumahtangga.

Menurut kajian yang penulis jalankan wanita akan berasa bahagia dan beruntung seandainya memiliki pasangan teman sehidup semati yang mampu berada di dapur tanpa bergantung sepenuhnya kepada si isteri yang memang cukup hebat apabila berada di dapur. Meskipun begitu, kaum Adam tidak kurang hebatnya.

Malah tidak keterlaluan untuk dilabel kaum Adam yang mampu menguasai perihal di dapur akan berjaya menambat hati pasangan hidupnya. Dengan itu, tidak hairanlah kebahagiaan yang dinikmati kekal hingga ke akhir hayat.

Moga dengan bingkisan coretan ini sedikit sebanyak memberikan kesedaran kepada kaum Adam di luar sana supaya dapat mencontohi keperibadian Rasulullah bukan sahaja di dapur, keseluruhan hal-hal berkaitan kerja-kerja rumah yang dilakukan oleh si isteri untuk meningkatkan integriti antara suami dan isteri. Sekaligus merintis jalan bahagia di hadapan.


Di sini penulis senaraikan antara masakan utama yang paling kurang perlu diketahui oleh kaum Adam sebagai value added sebelum melangkah ke alam rumahtangga. Cara-cara menyediakannya, kalian boleh cari hanya dengan menekan di hujung jari anda.

i. Ayam/Daging/Ikan Masak Kurma.
ii. Ayam/Daging/Ikan Masak Kari.
iii. Ayam/Daging/Ikan Masak Kicap.
iv. Ayam/Daging/Ikan Masak Sup.
v. Ayam/Daging/Ikan Masak Merah.
vi. Ayam/Daging/Ikan Masak Lemak Cili Api.
vii. Sayur Goreng/Masak Bening/Lemak (Bayam, Sawi, Bendi dsb).
viii. Nasi Lemak/Nasi Goreng.
x. Mee Kuning/Kue Tiaw/Bihun Goreng.

Selamat mencuba!

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

6 comments:

Ibnusinaputra said...

salam..wah best la bro nye cite,pasal masak2 plak..hehehe..ape pun ape yg bro ckp 2 mmg btul pun,laki2 ni kdg2 ego tgi sgt kononya keje2 dapur semua di buat oleh isteri..dorg xpham ape hdup beristeri n berumahtaga dlm islam..2 yg jd mcm 2..tp pd hakikat nya laki2 lg sedap msak,cuma ego n mls 2 tgi stg..hehehe..jd kepda semua kaum adam rajin2 la kedapur nt bila dh bersiteri.....

Mohd Rasul Bin Amat said...

salam... allahu akbar...
kaum adam perlu menguasai dapur utk kebahagiaan masa hadapan yg gemilang, cemerlang dan terbilang... :)

Anonymous said...

bihun kungfu se! kebulur doh ning..heheh

Mohd Rasul Bin Amat said...

nk ke bihun kungfu abg??
hah nti adik blikan k... :)

bina badan said...

Jom Dapatkan Panduan Bina Otot Badan Untuk Lelaki Disini....Agar Anda Kelihatan Lebih Kacak Dan Macho....
Jangan Segan2..Milikilah Badan Impian Anda Sekarang.....a

Mohd Rasul Bin Amat said...

berotot lak... pnt nk jaga otot2 lak...