Video Klip Pilihan

Friday, November 07, 2008

|| Selamat Bertunang! ||

بسم الله الرحمن الرحيم
Pertunangan jika dilihat secara logiknya seolah-olah satu lesen yang membolehkan hubungan antara dua insan yangs edang hangat bercinta untuk lebih intim.Itulah kefahaman sesetengah muda mudi yang kurang mengerti. Mereka perlu difahamkan. Bahkan mereka perlu diterangkan situasi sebenar kondisi ikatan pertunangan yang dibenarkan oleh syarak apabila sesebuah pasangan sedang dan telah melaluinya. Ianya bukanlah satu pintu dari pintu kebebasan yang bisa menghalalkan sebuah kemesraan.

Lebih tepat lagi untuk mudah difahami, ikatan pertunangan setaraf dengan hubungan sebelum bertunang. Yang haram tetap haram. Sebagaimana yang dijelaskan di dalam Kitabullah dan Sunnatunnabi. Semoga ianya mampu memberikan satu injeksi kepada seluruh pembaca yang berstatus 'tunang' untuk mempercepatkan sebuah ikatan yang sah di sisi syarak supaya segalanya yang diharamkan mampu ditukar. Sekaligus mampu menjauhkan diri dari melakukan kemaksiatan kepadanya.

Apapun semoga kalian berdua sentiasa diberkati dan dicucuri rahmat dari Allah sehingga kalian berdua juga penulis sendiri berjaya menyempurnakan tuntutan separuh daripada agama itu. Perlu diingat juga bahawa ikatan pertunangan yang terjalin antara dua insan itu bukanlah ikatan yang menghalalkan segala yang sedia diharamkan oleh syariat. Haram tetap haram. Ianya hanyalah sebagai satu petanda kepada masyarakat bahawa 'si dia' telah dipunyai dan bakal dimiliki dengan izinNya kelak.
Kepada 'beliau', sahabat-sahabat di luar sana juga buat diri penulis sendiri yang turut berkongsi status 'bertunang' supaya mampu menangkis sebarang anasir-anasir yang mampu menggugat keimanan dan ketebalan syariat agar sentiasa terjaga. Usah diikut bisikan syaitan dan nafsu yang sentiasa mengajak ke arah kemaksiatan kepada Allah. Ikatan pertunangan bukanlah lesen untuk menghalalkan segala macam yang diharamkan Allah kecuali dengan ikatan pernikahan yang sah sebagaimana yang berlaku sekarang ini.

Salam pertunangan buat sahabatku, yang dirahsiakan namanya juga kepada sesiapa yang berkenaan. Dengan ucapan semoga kita semua dapat bertahan sehingga pintu bahagia yang telah ditentukan Allah dapat dikecapi kelak.

Kata Muthaqqaf : Nak buat macam mana. Kita hanya mampu bertunang dulu. Orang lain ramai balik menikah terus. Mungkin ini ujian untuk orang-orang yang sabar. Moga-moga kita yang telah selesai majlis pertunangan mampu sabar dan memberikan komitmen yang sepenuhnya dalam pengajian. Supaya apabila dah habis belajar sementara waktu, dengan kejayaan yang gemilang. Insyaallah selepas itu barulah melangkah ke alam pernikahan apabila kita sudah benar-benar bersedia menggalasnya.


Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: