Video Klip Pilihan

Monday, December 22, 2008

|| Kembali Sediakala ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Akses Jauhari

Akhirnya penulis selamat jua menjejakkan kaki kembali ke bumi Anbia' di mana bumi yang dijunjung penuh dengan khazanah ilmu. Tepat jam 540 pagi paa tarikh 21 Disember 2008 bersamaan 23 Zulhijjah 1429 kapal terbang yang membawa penulis berjaya mendarat dengan selamatnya. Kesyukuran yang tidak terhingga dipanjatkan kehadrat RABBURRAHIM atas kesempatan yang dikurniakan kali ini.

Yang pastinya sepanjang berada di Malaysia selama hampir 3 bulan memberikan sejuta memori, pengajaran dan input yang belum pernah penulis perolehi sebelum ini. Meski telah kembali kedua insan tersayang menemui RABBULJALIL, diri ini mensyukuri nikmat sebuah ukhuwah yang telah terbina daripada insan-insan yang sudi berkongsi sebuah kasih sayang. Insan yang turut menerima dugaan yang hampir sama mendekatkan dirinya memahami diri ini.

Sesungguhnya pengalaman dan pertemuan yang berputik ketika keberadaan penulis di Tanah Air begitu bermakna yang perlu disyukuri dengan sebanyak-banyaknya. Setiap pertemuan pasti di sana akan diakhiri dengan perpisahan. Itulah pasangan yang telahpun ditetapkan ALLAH akan setiap sesuatu dengan pasangan masing-masing. Cuma yang memedihkan lubuk hati ini adalah perpisahan yang terhasil samada sementara mahupun selamanya pabila maut melingkarinya. Serahkan pada YANG ESA yang berkuasa menentukan akan setiap sesuatu.

Namun begitu, segala yang terjadi telahpun tersurat dan tersirat pada Qada' dan QadarNYA. Maka kita selaku manusia seharusnya menerima ketentuan ini dengan hati yang terbuka. Hati yang mulus dengan pasrah mengharapkan redhaNYA semata. Itulah sifat mukmin yang sejati.

Kembali Sediakala

Ya, tepat sekali subtopik ini. Tepat jam 540 pagi tatkala mendaratnya kapal terbang yang penulis naiki, maka penulis kembali sediakala. Kembali memikul sebuah tanggungjawab yang sebelum ini tergantung tidak bertali. Tanggungjawab memikul amanah sebagai penuntut ilmu ALLAH untuk menegakkan syiarNYA kelak. Meski terasa kelayakan yang tidak menepati ciri-ciri selaku pejuang agamaNYA, namun amanah ini mesti dipikul jua.

Sedangkan sang burung yang hanya membawa beberapa titisan air untuk membantu memadam api yang membakar Nabi ALLAH Ibrahim merasakan tanggungjawabnya membantu agama ALLAH. Apatah lagi kita, manusia yang sempurna ciptaannya tidak menyedari hakikat itu.

Oleh yang demikian, semua penganut yang merasakan tanggungjawabnya terhadap Islam perlu menyedari tuntutan untuk membantu agamaNYA walau dengan sekecil-kecil perkara. Semoga yang kecil itulah akan dipandang oleh ALLAH dan menjadi pemberat di neraca timbangan kelak.

Apa yang pastinya, segalanya telah kembali sediakala untukku menyambung kembali tanggungjawabku sebagai seorang penuntut ilmu dengan mendalaminya dengan penuh tekun dan sabar. Moga-moga segala memori yang tercipta sebelum berlepasnya penulis ke Ardul Kinanah akan teguh bersemadi sehingga kembali dipertemuan mendatang. Pertemuan yang lebih matang demi memupuk sebuah wadah perjuangan Islam yang syumul.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

2 comments:

SRISUFI said...

salam kunjungan utk kesekian kalinya buat saudara...

semoga bersedia meneruskan perjuangan di bumi Allah Mesir...

sri nak tanya 1 soalan...
camner nak buat teks dlm kolum putih tu yer?

leh ajar tak?
syukran

Mohd Rasul Bin Amat said...

salam...

nk buat dlm kolum putih tu sbnrnya ssh klu nk trgkn teori jew...

kena praktikal skali...
sng citer nti g kt 'edit html'...

pastu ctrl+f... cari perkataan post blockquote...

awak paste kan html sy ni

margin:1em 20px;
padding: 5px 5px 5px 5px;
border: 1px dotted #ababac;
background-color: #effcfb;
font-family: Tahoma;
font-size: 11pt;

nti akan jadi mcm saya punya tu tapi awak kena boldkan dulu perenggan yg awak nk kolumkan tu...

pastu klik icon 'وو'(blockquote)...

pastu publish... insyaallah jadi lps tu... klu xjadi gak sila rujuk mereka yg pakar berdekatan anda... :)

afuan...
wassalam...