Video Klip Pilihan

Friday, June 12, 2009

|| ISLAM Memimpin Perubahan ||

بسم الله الرحمن الرحيم


Semalam Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Haji Abdul Hadi Awang telah selamat mengumumkan barisan kepimpinan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat bagi penggal 2009 - 2011. Di harap barisan kepimpinan yang dipilih oleh para perwakilan yang mewakili seluruh penyokong PAS di seluruh negara dapat menjalankan amanah yang dipundak dengan sebaiknya dengan tsunami politik yang semakin menyerlahkan suara hati rakyat.

Perubahan yang berlaku berikutan kefahaman rakyat berbilang kaum terhadap ISLAM yang semakin positif melalui contoh pentadbiran PAS di Kelantan di bawah pimpinan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Bahkan kini, beberapa negeri yang beralih angin tampuk pimpinan hasil pilihan rakyat semakin disenangi rakyat. Segala manifesto yang diuar-uarkan oleh komponen pembangkang sebelum PRU12 sedikit demi sedikit berjaya dilunaskan dengan izin ALLAH
.

Rakyat yang menjadi mata dan telinga terhadap setiap gerak geri politik negara semakin cerdik menilai pihak yang manakah menurut mereka mampu memberikan kemudahan dan kesenangan kepada mereka. Kemudahan dan kesenangan yang dilaung-laungkan tatkala Pilihanraya Umum dengan perlaksanaan yang serius bukan janji-janji kosong. Peluang mentadbir Malaysia dan negeri-negeri selama 5 dekad banyak memberikan pengajaran kepada rakyat untuk membuat pilihan yang terbaik.

ISLAM semakin diterima meski diasak dengan pelbagai krisis dan isu yang dicipta oleh orang ISLAM itu sendiri. Malaysia yang mengisytiharkan sebagai sebuah negara ISLAM berserta gagasan 'ISLAM Hadhari' suatu ketika dahulu seolah-olah sudah dibakul sampahkan setelah berubahnya tampuk pimpinan negara. Pelbagai kepentingan hak-hak ISLAM itu dipinggirkan dan ditolak ke tepi dek kerana kemaruk kuasa dalam meraih sokongan rakyat selain ISLAM.


Diharap fenomena sebegini mampu diatasi oleh PAS yang bukan sahaja sebuah parti politik yang berperanan untuk melaksanakan seruan negara
ISLAM. Bahkan perlu sensitif dalam memperjuangkan hak-hak ISLAM yang dihakis dan dicabar oleh mana-mana pihak. Tuntutan ini seharusnya diambil serius oleh PAS yang semakin popular dalam memperjuangkan kebenaran dan ISLAM itu sendiri.

Akhir kalam, semoga tema 'ISLAM Memimpin Perubahan' pada Muktamar PAS yang lepas seiring sejalan dengan tema 'ISLAM Untuk Semua' yang menjadi siulan sebelum ini. Ayuh realisasikan ISLAM sebagai pemerintah dalam kehidupan insani untuk memperolehi keamanan dan kedamaian yang hanya mampu didapati melalui ISLAM. Semoga ISLAM
akan sentiasa menjadi pilihan hidup manusia sejagat seterusnya memimpin menuju lembayung ILAHI.

***Gambar Ehsan http://harakahdaily.net. Klik pada gambar untuk mengetahui barisan kepimpinan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sesi 2009-2011.

Kata Muthaqqaf : Setiap manusia itu tiada yang akan terlepas dari salah dan silap hatta beliau Tok Guru sekalipun. Jangan kerana sesuatu yang keluar dari mulutnya yang masih belum putus, kelimuan dan keperibadiannya dimaki hamun. Segalanya masih dalam perbincangan dan sama-sama kita mendoakan agar barisan kepimpinan diberikan petunjuk oleh ALLAH dalam memutuskan suatu natijah untuk kebaikan ISLAM dan umatnya. Bukan kepentingan parti semata-mata.


Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: