Video Klip Pilihan

Tuesday, December 15, 2009

|| Ahlan Wa Sahlan 1431 Hijrah! ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Tahun 1430 semakin hampir melabuhkan tirainya. Tanpa disangka-sangka begitu pantas masa berlalu memasuki tahun yang berikutnya. 1431 hijrah tahun
ISLAM yang bakal kunjung tiba hari Jumaat ini. 1 Muharram tarikh yang kurang diambil perhatian oleh masyarakat yang mengaku muslim berbanding tahun masihi yang diingat sampai bila-bila.

Kalendar atau taqwim merupakan tahun umat ISLAM yang diperkenalkan ketika zaman Khilafah Islamiah Saidina Umar Al-Khattab yang terkenal dengan pelbagai perkara-perkara baru untuk kemaslahatan umat ISLAM. Sejarah yang semakin dilupakan yang perlu disuntik kepada muda mudi muslim.


Peranan ini bukan satu tugas yang ringan. Ia memerlukan tenaga yang cukup besar bagi menyedarkan umat ISLAM akan sejarah-sejarah penting yang perlu disemai seterusnya menjadi suntikan semangat untuk berjuang mempertahankan AD-DIN dari terus diperkotak katik oleh musuh.

Peranan sesebuah kerajaan adalah yang paling utama seterusnya dicorakkan kepada para pimpinan sebelum menjadi contoh kepada rakyat jelata. Andai tiada usaha menanam semangat cintakan ISLAM kepada rakyat nescaya akan semakin jauhlah masyarakat.

Justeru kewujudan parti, NGO, gerakan mahasiswa dan individu iti sendiri diharap mampu mengembalikan masyarakat kepada ISLAM seterusnya memilih kepimpinan yang benar-benar memenuhi tuntutan agama itu sendiri.

Ayuh kita pasakkan api semangat cintakan ALLAH, RASULNYA dan ISLAM pada tahun baru yang bakal menjelma. Mainkan peranan kita selaku hambaNYA dan penganutnya yang tidak hanya duduk diam melihat kerosakan terhadap agama oleh tangan-tangan jahiliah.

Klik di LINK ini untuk memuat turun doa akhir tahun dan awal tahun. SALAM MAAL HIJRAH 1431 kepada semua umat ISLAM di serata dunia!

Kata Muthaqqaf : Untuk akhirnya jangan lupa untuk sama-sama kita membaca doa akhir tahun (sebelum Maghrib) dan doa awal tahun (selepas solat fardhu Maghrib) di rumah-rumah ALLAH atau bersama keluarga di rumah. Moga diampunkan segala khilaf, dosa, kemaksiata, salah dan silap sepanjang tahun ini dan dilindungi dari perkara-perkara yang dimurkaiNYA pada tahun hadapan.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa