Video Klip Pilihan

Saturday, December 26, 2009

|| Asyura Tu Apa? ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar
NABI MUHAMMAD SAW, para sahabat (semoga sentiasa dalam lipatan redha ALLAH) dan ahli keluarganya serta seluruh umat ISLAM di atas muka bumi ini. Puji dan syukur ke hadratNYA atas kesempatan yang ada untuk berkongsi ilmu bersama kalian.

Semakin lama kita hidup, semakin banyak yang kita tidak tahu, yang perlu kita pelajari dan yang perlu untuk difikirkan apatah lagi apabila kita seorang yang berpendidikan yang mempunyai kesedaran agama dan sivik yang tinggi. Satu amanah dan tanggungjawab yang cukup besar untuk dilaksanakan bersama.

Berkaitan dengan 'asyura' sahaja membuka pintu-pintu persoalan yang cukup banyak dikalangan masyarakat ISLAM kini. Memang benarlah sebagaimana yang saya bahkan kalian juga seusai tamat pengajian merupakan medan menduga ilmu. Bukan medan melepaskan penat dan lelah.

Asyura merupakan perkataan Bahasa Arab yang bermaksud hari yang ke-10 daripada bulan Muharam. Pada hari tersebut merupakan puasa yang mula-mula diwajibkan oleh RASULULLAH SAW pada tahun ke-2 Hijrah terhadap semua umat ISLAM sebelum diwajibkan puasa Ramadhan tahun berikutnya.

Andai disorot sejarah Asyura ini cukup besar maknanya buat umat ISLAM kerana banyak mengisahkan perjuangan para NABI dan RASUL menyeru umat manusia kepada agama yang suci iaitu ISLAM.

Antaranya sejarah NABI MUSA AS yang diselamatkan daripada Firaun dan bala tenteranya yang mengejar baginda dan pengikutnya yang mana ditenggelami laut yang terbelah dua. Oleh kerana itulah orang-orang Yahudi juga turut memuliakan dan berpuasa pada hari Asyura.

Bahkan RASULULLAH SAW mengatakan sepatutnya umat ISLAM lebih layak untuk meraikan kemenangan ini bukan mereka dengan melaksanakan puasa sunat di hari tersebut. Baginda juga menasihatkan agar ditambah sehari puasa sebelum atau selepasnya bagi membezakannya dengan amalan Yahudi itu.


Semoga amalan berpuasa sunat diikuti amalan-amalan sunat yang lain mampu meningkatkan ketakwaan kita kepada ALLAH bukan hanya berpada dengan amalan fardhu sahaja. Semoga ianya dipanjangkan kepada saudara-saudara kita yang lain untuk manfaat kita bersama agar umat ISLAM akhir zaman ini lebih ke hadapan hubungannya dengan ALLAH dari semasa ke semasa.

Selamat beramal kerana ALLAH!

Kata Muthaqqaf : Jangan lupa untuk berniat pada malam sebelum berpuasa dan bangun sahur sebelum azan subuh berkumandang. Memadailah dengan minum secawan air putih agar beroleh keberkatannya.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: