Video Klip Pilihan

Monday, April 09, 2007

.:: PMRAM Memboikot Atau Diboikot? ::.

بسم الله الرحمن الرحيم

Ramah mesra dan Penerangan 7 Dasawarsa PMRAM Badan Pengurus bersama ahli DPM Zaqaziq dalam program Rabi' Camp di Mukhayyam Daim semalam.

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera diucapkan kepada sidang ulama professional dan pembaca sekalian. Semoga kita bersama sentiasa berada dalam limpahan rahmat, iman dan takwa. Tidak terhitung banyaknya nikmat kurniaan Yang Esa terhadap kita semua sepanjang episod kehidupan yang telah kita lalui setakat ini tanpa diketahui bilakah akan tamatnya tempoh jangka hayat ini. Berdoalah semoga kita semua akan dimatikan dalam keadaan husnul khatimah (mati yang tenang) serta dijauhkan dari su’ul khatimah (mati yang tragis). Nauzubillahi min zalik. Hamparan selawat dan salam dihadiahkan ke atas Junjungan Besar Nabi S.A.W dengan perahan keringat Baginda serta dibantu para sahabat Radiallahu Anhum kita berada dalam golongan yang paling disukai Allah S.W.T, dalam keadaan Islam dan Iman yang membezakan kita dan manusia lain yang kufur terhadap Tuhan Sekalian Alam.

Dewasa ini pelbagai spekulasi dan konflik telah timbul ekoran dari hasil perbincangan usul ‘memboikot sekeras-kerasnya sebarang unsure-unsur yang akan membawa kepada perpecahan’ pada Persidangan Mahasiswa Islam Timur Tengah (PERMIT 07) pada 31 Mac dan 1 April yang lepas. Ramai dikalangan sahabat-sahabat di luar sana yang tidak mengikuti perbincangan tersebut telah mendapat info yang tidak muttasil sanadnya mengundang kebencian mereka terhadap PMRAM. Sebelum ini PMRAM juga turut dilemparkan dengan tuduhan terlalu syadid (kongkong) terhadap ahli dalam beberapa perkara yang mana mereka memperolehi info tersebut dari sumber-sumber yang tidak muttasil sanadnya bukan kalam yang keluar dari bibir presiden PMRAM sendiri.


Sahabat yang ku sayangi kerana Allah sekalian,

Begitu banyak tohmahan yang telah dilemparkan oleh pihak-pihak tertentu ke atas PMRAM namun disebalik tohmahan tersebut mereka tidak menyiasat terlebih dahulu samada info yang mereka terima itu adakah benar ungkapan yang keluar dari kotak minda PMRAM itu sendiri atau tidak. Bukankah kita selaku penuntut yang mendalami agama lebih memahami dan lebih cermat dalam menyelesaikan sesuatu perkara yang ditimbulkan bukan di atas landasan yang sebenar? Bagi azhari secara khususnya sememangnya sudah sinonim di gegendang telinga kalian dengan petikan ayat berikut :

Firman Allah SW.T:

إن جاءكم فاسق بننباء فتبينوا ( الحجرات : 6 )

Mafhumnya : Jika telah datang kepada kamu seorang yang fasik dengan suatu khabar berita maka hendaklah kamu siasat sehinggalah jelas.

Maka atas sikap tanggung jawab terhadap sebuah persekutuan yang memberikan sepenuh penjagaan kebajikan kepada seluruh pelajar Malaysia samada ahli ataupun tidak. Jika kita sorot kembali sejarah PMRAM yang banyak membantu dan memudahkan urusan sepanjang keberadaan kita di Bumi Anbia’ yang penuh barakah ini. Pada permulaan penubuhannya sebagai persekutuan yang mewakili kerajaan pada ketika itu. Yang mana sekiranya kita imbas kembali sesungguhnya tidak akan wujud kedutaan Malaysia ke Mesir tanpa didesak oleh PMRAM yang pada ketika itu. Dalam perkara-perkara kebajikan lain kalau diperhatikan persekutuan yang gah ini banyak menyumbangkan pelbagai bentuk kebajikan kepada penuntut Malaysia yang mana kurang dititik beratkan oleh pihak terbabit dalam memberikan kebajikan yang sepatutnya. Akan tetapi sebaliknya mereka menghalang dan mengecam penuntut yang menceburkan diri mereka bersama PMRAM akan ditarik pemberian zakat yang wajib diberikan kepada mereka di atas landasan menuntut ilmu fi sabilillah.

Mengapakah sebuah persekutuan yang memberikan kebajikan demi membantu pihak kedutaan ditindas dan dihalang sedemikian rupa? Apakah yang kalian semua lihat PMRAM laksanakan adalah suatu yang salah? Adakah PMRAM mengajak ahli-ahlinya ke arah kejahatan dan maksiat? Adakah semata-mata ditakut-takutkan dengan zakat dan sebagainya kalian sanggup untuk menjauhkan diri kalian dari PMRAM yang sebelum ini banyak memberikan bantuan sekiranya kalian didalam kesusahan? Terkadang pernah saya terfikir sekiranya Allah Taala mentakdirkan PMRAM itu dilenyapkan dari Bumi Mesir ini siapakah yang akan memberi bantuan kebajikan sepertimana sekarang? Perlu difahami bahawasanya PMRAM mempunyai hubungan yang sangat erat dengan pihak polis Mesir yang cukup ditakuti oleh rakyat Mesir sendiri Pihak kedutaan sendiri todak mendapat keistimewaan sebegitu.

Sememangnya di sana pasti ada dikalangan kalian berasa PMRAM bermusuhan dengan pihak kedutaan semata-mata PMRAM tidak mahu berdaftar. Sebagai mana yang diterangkan sebelum ini bahawasanya PMRAM mendapat pelbagai keistimewaan dalam melaksanakan aktiviti, program dan sebagainya dari Pihak Keamanan Mesir yang tidak diperolehi oleh mana-mana kecuali yang berdaftar dengan Pihak Keamanan Mesir. Dan sekiranya PMRAM berdaftar dengan pihak kedutaan kita semua tidak akan mudah untuk bergerak menjalankan aktiviti dengan aman dan selesa. Oleh yang demikian PMRAM memilih untuk terus berada di bawah naungan Syuun Ijtimai’e (Kementerian Kemasrakatan) dan Amin Daulah (Pihak Keamanan Mesir) dalam masa yang sama masih menjalinkan hubungan yang baik cuma pihak yang dibantu tidak berasa terhutang budi dengan bantuan yang diberikan.



Sebahagian Badan Pengurus PMRAM yang hadir di bazar ASEAN untuk menjamu selera.

Berbalik kepada tajuk yang ingin saya kemukakan kepada kalian semua agar kalian semua lebih memahami dengan lebih terperinci mengenai isu yang sedang hangat ini. Sememangnya isu boikot cukup sensitif dikalangan para Azhari dan Azhariah sekalian. Sememangnya ada dikalangan ulama yang mengkhususkan bahawa boikot yang ingin dilaksanakan adalah ke atas pihak yang cuba untuk menghancurkan Islam dikalangan pihak kuffar laknatullah. Namun boikot yang PMRAM maksudkan adalah lebih tertumpu kepada beberapa ciri yang digaris-pandukan seperti berikut dalam isu ini supaya kita bersama dapat mengambil cakna dan membuang prasangka buruk dan jahat terhadap PMRAM itu sendiri. Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :

  • Berhubungkait dengan unsur-unsur politik
  • Terkandung didalamnya unsur-unsur kemaksiatan
  • Mengandungi unsur-unsur yang boleh membawa kepada perpecahan ahli

Seandainya di sana ada program atau aktiviti yang mempunyai satu atau lebih dari 3 ciri yang digariskan di atas maka boikot yang sekeras-kerasnya akan dilakukan terhadap program tersebut. Dan perlu diingat juga, bahawa PMRAM hanya akan memboikot sebarang program dan aktiviti yang bersangkut-paut dengan 3 ciri di atas bukan ke atas individu. Dengan itu seharusnya kita melaksanakan apa yang digaris-pandukan semata-mata untuk menyatukan seluruh pelajar Malaysia kepada satu manhaj yang sebenar berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Bukankah itu yang dicanag-canang oleh Rasulullah S.A.W sebelum baginda menghembuskan nafasnya yang terakhir. Itulah yang perlu kita laksanakan berpandukan kepada 2 warisan itu. Inilah yang PMRAM ikuti dan landaskan bukan atas platform kepartian yang digembar-gemburkan oleh beberapa pihak yang iri hati kurang senang dengan usaha ke arah kebaikan ini.

Sebagai makluman kepada kalian semua, sebagai contoh persatuan yang diboikot oleh PMRAM dengan sekeras-kerasnya adalah Nadi UMNO Republik Arab Mesir (NUMRAM) yang terang-terang berdiri di atas platform politik berdasarkan arahan dari kerajaan Malaysia yang menghalang para penuntut pengajian tinggi dari menceburkan diri dalam sebarang persatuan yang berunsur kepolitikan. Saya berfirasat kalian semua sudah sedia maklum tentang perkara ini. Manakala persatuan-persatuan lain untuk makluman kalian, pihak PMRAM tiada sebarang hubungan rasmi dengan mereka dan segalanya terserah kepada ahli dalam menilai program yang mereka laksanakan samada boleh turut serta atau sebaliknya.


Kump Al-Wadi PMRAM yang turut serta menjayakan Festival Nasyid ASEAN pada kemuncak program tersebut.

Sebagai contoh untuk menunjukkan pihak PMRAM tidak memboikot program yang diadakan oleh Ahli Jawatankuasa Kebajikan Penuntut Dewan Malaysia Kaherah telah mengadakan Bazar ASEAN, Ekspo Buku dan Festival Nasyid ASEAN. Pihak PMRAM tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan yang kami memboikot program mereka. Bahkan PMRAM turut serta menyertai Ekspo Buku dengan menghantar buku-buku dan keluaran PMRAM yang lain. Manakala dalam Festival Nasyid ASEAN, PMRAM turut menghantar kump nasyid Al-Wadi untuk menjayakan festival tersebut walaupun pada permulaannya ada pihak yang tidak membenarkan sebarang jualan bercop PMRAM dijual. Badan Pengurus PMRAM juga turut hadir pada setiap program yang diadakan bahkan Presiden PMRAM sendiri turun menyaksikan persembahan nasyid tersebut untuk menghilangkan lontaran buruk pihak yang mengatakan PMRAM memboikot yang diadakan oleh DMAK itu.


Saya harap penjelasan yang panjang lebar ini dapat memberikan seribu satu penyelesaian terhadap permasalahan yang mungkin selama ini berputar di minda kalian semua. Segala usaha yang dijalankan oleh PMRAM adalah semata-mata untuk menyatukan kembali semua penuntut Malaysia dan mengelakkan pecah belah yang melemahkan umat Islam itu sendiri dalam melawan musuh-musuh Islam laknatullah dan turut memberikan kesan dalam membina semula khilafah Islamiah yang telah jatuh sekitar tahun 1924. Bersamalah kita berganding bahu untuk bersatu menentang musuh-musuh dan penderhaka serta anasir-anasir luar yang bias menganggu gugat proses menegakkan syiar Islam di muka bumi Allah di akhir zaman yang semakin rancak pancarobanya.


Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,

ZuLmArWa


2 comments:

Anonymous said...

Salam..

Knape lah saudara terpk andainye PMRAM takde.. takde org nk bela nasib melayu kat sini..

PMRAM ke Allah SWT yg bg rezeki??

Wassalam

Mohd Rasul Bin Amat said...

salam...

ALLAH SWT semua org beriman maklum yg memiliki segala yg sempurna...

so saya rasa xtimbul soal ni...

jgn jadi kurang bijak mengenai perkara ni...

mereka yg di Mesir pasti mengetahui dan faham tentang situasi ini...

kalau anda bukan dari Mesir tidak mengapa...

walau siapapun anda, jgn cuba untuk bermain soal akidah dalam isu ini lak...

mahasiswa alazhar jgn jadi jahil agama lak...

wallahu a'lam...

~Ittaqullah~