Video Klip Pilihan

Monday, February 23, 2009

|| Selembar Nasihat... ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Menjadi impian setiap mukmin agar mampu memberikan manfaat kepada ummah manusia umumnya selagi mana jantung masih berdegup kencang. Menjadi harapan buat mereka yang mengaku beriman kepada ALLAH, mencintaiNYA, menyayangiNYA, mengasihiNYA dan merinduiNYA melakukan amalan dan perkara yang amat disukaiNYA bukan sebaliknya.

Justeru itu, sewajibnya setiap individu muslim memberikan komitmen yang terbaik dalam kerja-kerja dakwah ISLAMIAH ini tanpa mengira dalam apa jua situasinya tika ini tatkala kesedaran itu wujud. Apabila kesedaran itu wujud sedangkan dia tidak melaksanakan tuntutan dakwah ISLAMIAH itu, maka jawablah di hadapan ALLAH kelak!


Selembar Nasihat Buat Ratapan Nurani...

Cebisan Kalamullah :

"Sesiapa yang melakukan perbuatan-perbuatan yang baik, baik lelaki atau perempuan dalam keadaan dia beriman, nescaya KAMI beri kepadanya kehidupan yang baik (Thayyibah) dan KAMI berikan kepadanya balasan (pahala) yang lebih baik dari kebaikan yang telah mereka kerjakan." (Surah An-Nahli:97)

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Surah Ali 'Imran:185)

"Hai orang-orang yang beriman! berzikirlah (dgn menyebut nama) ALLAH. Zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-NYA di waktu pagi dan petang. DIAlah yg memberi rahmat kepadamu dan malaikat-NYA (memohon ampunan untukmu), supaya DIA mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan adalah DIA yang MAHA PENYAYANG kepada orang-orang beriman." (Surah Ahzab:41-43)

Cebisan Qaulunnabi :

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Dibentangkan amalan-amalan di hadapan ALLAH pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai dibentang amalanku (di hadapan ALLAH) pada ketika aku berpuasa” (Riwayat Imam Tirmizi).

Menjelang perpisahannya dengan Nabi Musa A.S, Nabi Khidir A.S memberi nasihat, "Hai Musa, janganlah terlalu banyak bicara, dan jangan pergi tanpa perlu, dan jangan banyak ketawa, juga jangan mentertawakan orang yang berbuat salah, dan tangisilah dosa-dosa yang telah kamu perbuat, hai putra Ali 'Imran." (Tanbighul Ghafilin: 192-193)

Cebisan Kalam Sahabat dan Hukama' :

Sesiapa yang menyangka dia akan mencapai syurga tanpa usaha, dia hanyalah berkhayal. Dan sesiapa yang menyangka dia akan mencapai syurga dengan hasil usahanya, dia sebenarnya seorang yang tidak mengingati ALLAH. (Saidina Ali R.A)

Abu Laith berkata: Awaslah kamu dari ketawa berlebih-lebihan, kerana ketawa itu mengandungi 8 bahaya :
  1. Tercela oleh ulama dan orang yang sopan sempurna akal.
  2. Memberanikan orang bodoh kepadamu.
  3. Jika engkau bodoh nescaya bertambah kebodohanmu, dan bila engkau alim berkurang ilmumu kerana ada riwayat: 'seorang alim jika ketawa bererti telah memuntahkan ilmunya. '
  4. Melupakan dosa-dosa yang lampau.
  5. Memberanikan membuat dosa di masa depan, sebab bila ketawa terbahak-bahak membekukan hati.
  6. Melupakan mati dan akhirat.
  7. Engkau menanggung dosa orang yang ketawa kerana ketawamu.
  8. Ketawa terbahak-bahak menyebabkan banyak menangis di akhirat.

Ibnu Rajab brkata: "Orang yang menunaikan hak-hak ALLAH, nescaya ALLAH akan menjamin semua keperluannya di dunia dan akhirat.Orang yang ingin dijaga dan dilindungi oleh ALLAH dalam semua urusannya, hendaknya menunaikan kewajipannya terhadap ALLAH. Orang yang ingin terhindar dari sesuatu yang tidak disukainya, hendaknya tidak melakukan apa yang tidak ALLAH sukai.."

“Ketenangan itu milik hati orang-orang yang beriman, agar bercambah benih hikmah dalam setiap perlakuan. Orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa dan apabila ditimpa kesusahan akan selalu ingat ALLAH. Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar dan tabah menghadapi pasti ada kemenangan yg menanti”

Kata Muthaqqaf : Kalau ingin mencari motivasi, cukuplah ALLAH sebagai perangsang. Jika ingin mencari teman pendamping, cukuplah Al-Quran sebagai penghibur. Andai diri perlukan peringatan, cukuplah mati sebagai amaran.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: