Video Klip Pilihan

Thursday, April 30, 2009

|| Hari Itu Semakin Hampir ||

بسم الله الرحمن الرحيم


Tanpa disangka-sangka umurku semakin meningkat. Hayatku di atas muka bumi ini semakin berkurangan. Andai dikenang kembali seperti baru tahun lepas menduduki peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Pejam celik hari Isnin mendatang (4 Mei) peperiksaan semester akhir bagi 'Ijazah Sarjana Muda' ku akan memulakan tirainya. Moga segalanya dipermudahkan oleh ALLAH. Moga ditetapkan juga niatku menghadapi peperiksaan ini bukan semata-mata kerana segulung ijazah dan segugus kejayaan akan tetapi ianya untuk ISLAM semata-mata kerana ALLAH.

Sebenarnya bukan ini sahaja yang saya fikirkan. Hari yang semakin hampir itu begitu sarat menyelubungi minda ini. Andai difikir-fikir dan dicongak segalanya semakin hampir. Dalam kehidupan yang hanya sementara ini segalanya terasa hampir. Masa muda untuk bersuka ria seolah-olah akan ditamatkan dalam masa terdekat. Manakan tidak apabila memikirkan semakin hampirnya tanggungjawab untuk berumahtangga dan memimpin keluarga. Selepas selesai pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda pula akan berhadapan dengan masyarakat sementara menyambung di peringkat yang seterusnya.

Dan yang paling menakutkan saat perpisahan bersama orang tersayang sebagaimana mereka-mereka yang terdahulu. Perpisahan roh dan jasad yang amat pedih seumpama ditusuk dengan ratusan pedang. Persoalannya kepada kita semua adakah kita sudah bersedia untuk menghadapNYA? Sudah cukupkan segala amal soleh yang dilakukan sebagai bukti pengabdian kepadaNYA? Sudahkah kita melangsaikan segala macam hak mereka di dunia sebelum kita kembali ke hadratNYA?

Ya ALLAH, kami bermohon semoga ENGKAU rahmatilah kami, redhailah kami dan ampunkanlah segala dosa-dosa kami samada yang tidak disengajakan apatah lagi yang disengajakan. Dosa-dosa yang kecil apatah lagi yang besar! Matikanlah kami dalam keimanan dan jauhkanlah dari kekufuran. KepadaMU kami berharap, kepadaMU kami berdoa, kepadaMU kami memohon pertolongan dan kepadaMU jua kami mengadu domba. Wahai TUHAN YANG MAHA MENDENGAR.


Kata Muthaqqaf : Moga di celah-celah kesibukan peperiksaan dunia ini kita tidak lupa untuk menghadapi peperiksaan alam kubur dan akhirat yang lebih utama agar kita mampu melepasi peperiksaan tersebut. Serta dijauhkan dari terkandas untuk menyelesaikan subjek-subjek yang tidak mencapai 'markahnya' lantas terpaksa menduduki peperiksaan bagi menyelesaikan kesemuanya kecuali dengan rahmatNYA. ALLAHUMMA ANTA RABBI LAILAHA ILLA ANTA...

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: