Video Klip Pilihan

Monday, April 20, 2009

|| Perjelas Isu ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Terasa terpanggil untuk untuk memberikan respon terhadap beberapa serangan balas yang diberikan oleh individu yang amat tidak menyenangi terhadap segala tindak tanduk PMRAM sebagaimana lebih ramai daripada mereka yang sedikit juga tidak senang. Umum masyarakat mahasiswa Mesir mengetahui dan sudah lali dengan segala macam tohmahan yang individu tersebut lemparkan kepada PMRAM dan lebih banyak menyebelahi 'pihak kerajaan' dengan menyokong dengan segala macam hujah demi memastikan hujahnya diterima pakai oleh mahasiswa Mesir yang memang matang menilai manakah pihak yang benar.


Kelihatannya, saya tidak boleh untuk masih berdiam diri untuk melihat 'sebuah kebenaran' disembunyikan lantas festival yang dicanang-canangkan berjaya menambat hati mahasiswa. Keberjayaan diadakan festival tersebut dengan kehadiran yang memberangsangkan sehingga tidak mencukupi kerusi meja untuk tetamu bertandang menjamu selera. Bahkan dikatakan barang jualan yang digunakan turut habis awal sebelum waktu tutupnya bazaria tersebut setiap hari. Dari sudut peniaga, ianya masuk akal dengan kedatangan pelanggan dan tetamu yang tidak putus-putus.

Namun begitu, keberjayaan mereka mengadakan bazaria dan festival tersebut sebenarnya berpunca dari kedatangan tetamu di kalangan warga buhus Islamiah yang menetap berhampiran dengan ARMA. Mereka semua merupakan 'penyelamat' kepada keberjayaannya perjalanan festival tersebut yang dikatakan mendapat sambutan yang menggalakkan. Bukan dari pelajar Malaysia majoritinya. Kalau ada pun mereka merupakan orang yang sama yang menetap di buhus Islamiah bersama para pelajar yang lain. Hatta saya mendapat maklumat yang sahih dari seorang sahabat yang menetap di ARMA, kebanyakan diantara mereka sendiri tidak turun menjamu selera di bazaria tersebut.


Manakala kenyataan yang mengatakan "Walaupun ada mahasiswi kita berniaga bersebelahan dengan gerai mahasiswa, mereka sungguh menjaga etika yang disyariatkan. Menutup aurat dan bercakap dengan sopan dan santun. Tiada adegan “panas” sentuh menyentuh seperti yang pernah disiarkan oleh SYAFIK ZULAKIFLI. Barangkali itu dulu, sekarang lain. Barangkali juga dulu “tiada”(adegan panas), sekarang pun “lagi tiada”. Saya kata “barangkali….” harap saudara SYAFIK ZULAKIFLI boleh memahami frasa tersebut." Amat ringkas dan jelas berkenaan dengan kenyataan yang beliau nyatakan. Persoalannya adakah beliau selama 3 hari bazaria tersebut duduk memerhatikan gerai yang dimaksudkan? Mustahil mereka mampu menjaga etika yang dimaksudkan apabila sudah duduk bersebelahan tanpa sebarang perbualan yang lagha.

Mahasiswa mahasiswi Mesir yang mendalami agama merupakan mereka yang paling mudah terleka dan terjebak dengan maksiat. Seandainya diminta kepada pihak Hisbah PMRAM yang menguruskan hal berkaitan amar makruf nahi mungkar ini memang tidak terhitung banyaknya. Soal Hisbah ini diperlekehkan oleh seorang blogger yang mengatakan peranan Hisbah merupakan tanggungjawab yang dipikul apabila telah benar-benar tertubuh negara ISLAM. Bilakah agaknya akan tertubuh negara ISLAM yang dimaksudkan seandainya masing-masing masih berpeluk tubuh dengan kemaksiatan yang berlaku di persekitaran kita dengan menyalahkan Hisbah PMRAM?

Justeru itu, tindakan yang tidak memisahkan antara peniaga dan pelanggan dikalangan mahasiswa dan mahasiswi itupun sebenarnya sudah membuka kepada pintu-pintu maksiat. Pintu maksiat itu banyak. Bukan sekadar bersentuhan antara lelaki dan wanita. Bukan sekadar berpegangan antara dua jantina yang berlainan jenis ini. Bahkan suara dan pandangan mata itu sendiri sudah menjadi pembuka kepada pintu maksiat itu sendiri. Apa yang saya maklum, beliau sedang menduduki M.A di Universiti Kaherah. Adakah sekecil perkara ini masih ingin diperjelaskan? Apakah semata-mata ingin mengelakkan persamaan dengan kebanyakan bazaria di BKAN dan DPM kalian sanggup menggadaikan prinsip ISLAM?

Inikah 'cita-cita tinggi untuk agama, bangsa dan negara' yang beliau maksudkan sedangkan perkara besar berkaitan agama masih tidak dapat diselesaikan di Mesir ini? Bagaimana pula apabila berhadapan dengan 'kemaksiatan' di Malaysia yang amat membimbangkan semua pihak? Adakah ini yang dibanggakan dengan kehadiran dari kalangan mahasiswa mahasiswi Asean termasuk Mesir selain Malaysia sehingga mengatakan festival tersebut berjaya? Ya, saya bersetuju ianya berjaya. Berjaya mengetepikan nilai-nilai ISLAM yang digariskan oleh entiti ulama dengan membina pandangan peribadi demi kemaslahatan yang mencemarkan identiti ISLAM!

Kunjungan PMRAM Dipandang Enteng?

Umum mengetahui semalam pimpinan Majlis Presiden PMRAM bersama barisan Yang Dipertua-Yang Dipertua BKAN dan Pengerusi-pengerusi DPM yang diketuai oleh Presiden PMRAM itu sendiri bertandang ke pejabat Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) bagi menyampaikan hasrat ahli. Selepas berakhirnya Festival Kebudayaan dan Sukan ASEAN 2009 (FEKSAS 09) minggu lalu ramai dikalangan ahli PMRAM yang sensitif berkaitan isu ini bertanyakan kepada pimpinan mengenai respon terhadap tarian tersebut terutamanya selain festival tersebut secara umum.

Tiada orang lain yang akan memberikan 'serangan balas' terhadap segala tindak tanduk PMRAM melainkan 'orang kuat UMNO di Malaysia' itu. Beliau mengatakan pihak PMRAM sudah terlambat untuk memberikan respon terhadap isu tarian dalam festival tersebut. Akan tetapi ISMA-MESIR yang telah menyatakan pendirian mereka berkenaan isu tarian ini telah berjaya 'menambat' hati mahasiswa Mesir. Siapakah dikalangan mahasiswa Mesir yang telah ter'tambat' hati mereka berkenaan dengan pengecualian dan kekesalan mereka di atas ke'luar'an pengetahuan mereka berkenaan tarian tersebut?

Setelah diamati kembali, penulis dapat merasakan mereka cuba untuk mengalih isu supaya saya bersama sahabat-sahabat penulis lain yang menyatakan ketidak persetujuan tarian tersebut membuat permohonan maaf secara terbuka. Sayangnya, mereka lupa yang mereka sebenarnya yang perlu memohon maaf kepada masyarakat Malaysia di atas keterlanjuran yang telah berlaku. Mengapa mesti disalahkan pihak lain yang cuba memainkan dan mempertahankan maruah ISLAM yang dirobek 'tanpa pengetahuan' mereka dengan menyatakan alasan yang pelbagai. Adakah soal kanak-kanak perempuan dan kakak kanak-kanak perempuan itu menjadi soal khilaf berkenaan isu ini?

PMRAM telah mengeluarkan kenyataan hukum berkenaan hiburan secara umum dan beberapa makluman berkenaan kunjungan dan respon pimpinan ke pejabat KBMK yang diadakan dalam suasana yang harmoni dalam menyelesaikan kemelut yang berlaku. Namun begitu, ada juga pihak yang tidak senang duduk dengan kunjungan tersebut hingga mengatakan kelambatan PMRAM dalam menjuarai isu ini. Yang paling menyakitkan hati apabila 'kaki bodek' ini mengelaskan para blogger yang banyak mengkritik isu ini tidak ubah seperti gaya politik jalanan kerana tidak bertentang 4 mata bersama pihak yang dikritik.

Dakwaannya bahawa gaya politik jalanan yang menjaja cerita tanpa bukti, tuduh menuduh untuk menjatuhkan imej dan maruah orang lain. Di sepanjang penulisan saya dan beberapa blogger lain, tidak pernah pula kami menyebut secara jelas individu yang terlibat secara langsung dengan sesuatu perkara. Kami sekadar menjelaskan situasi sesuatu program tanpa mengaibkan mana-mana individu. Akan tetapi, andai diselidik kembali mengenai politik jalanan yang dimaksudkan, 'dia' lah yang mengamalkan politik jalanan tersebut dengan cara menyebut secara jelas nama individu yang berkenaan. Bersama koreksi diri dan jangan hanya menuding jari hanya nampak kesalahan orang lain.

Bukan ini caranya untuk mencari populariti dengan menjaja kesilapan pihak yang memperjuangkan kebenaran seterusnya menaikkan pihak yang jelas-jelas menjayakan festival kemaksiatan tersebut. Kekesalan yang dinyatakan oleh pihak KBMK dan JPMK di atas keterlanjuran slot tarian tersebut dan berjanji tidak akan berulang lagi amat dialu-alukan. Justeru kunjungan pimpinan PMRAM dapat mewakili pihak KBMK berkenaan keterlanjuran pihak penganjur yang 'tidak tahu menahu' tanpa disengajakan. Pihak yang menganjurkan festival ini tidak pula memberikan respon yang hanya bergantung harap kepada 'orang kuat UMNO Malaysia' itu sahaja untuk memanipulasi isu.

Apapun, semoga 'aku janji' yang dinyatakan oleh pihak KBMK diharapkan dapat direalisasikan dalam program-program mendatang yang akan sentiasa mendapat komitmen dari seluruh masyarakat pelajar Malaysia di Mesir. Sekiranya perkara sebegini tidak dititik beratkan, kami yang cintakan suasana ISLAM ini tidak teragak-agak untuk memastikan program sebegini diboikot sehingga membiarkan pihak-pihak yang mengendalikan sesebuah program hilang arah untuk merujuk 'buku panduan' ISLAM lantas mengikut trend lama sebagai kebiasaan program. Semoga sinar hidayah ALLAH dan taufiqNYA yang penuh dengan hikmah sentiasa menerangi hidup kita dalam mengecapi redhaNYA sehingga berjaya mendapat dengan rahmatNYA.


Berikut penulis sertakan beberapa keratan Hadith Qudsi, Hadith NABI SAW dan kalam ulama muktabar sebagai pedoman kita untuk melayari kehidupan dunia yang tidak lepas dari pancaroba yang semakin tenat. Moga kita sentiasa istiqamah dan thabat dalam memperjuangkan kebenaran kerana ALLAH untuk ISLAM itu sendiri.

[i]
Marilah sejenak kita mengambil pengajaran dari Hadith Qudsi, dari ALLAH, PENCINTA dan PEMILIK kasih sayang dan cinta, yang menitipkan kasih sayang antara hati-hati, yang mengekalkan ikatan antaranya, yang memperteguhkan janji ikrar mereka untuk menjadi 'teman ke syurga', mencari redhaNYA YANG ESA, PEMBERI SEGALANYA, ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG. "CintaKU mesti bagi orang-orang yang saling mencintai kerana AKU, CintaKU mesti bagi orang-orang yang saling bersilaturahim kerana AKU, CintaKU mesti mesti bagi orang yang saling menasihati kerana AKU, CintaKU mesti bagi orang-orang yang saling mengunjungi kerana AKU, CintaKU mesti bagi orang-orang yang saling memberi kerana AKU" (Hadith Qudsi) Lihatlah betapa ALLAH menjanjikan cintaNYA YANG MAHA AGUNG kepada "teman ke syurga.

[ii]
Menjelang perpisahannya dengan NABI MUSA A.S, NABI KHIDIR A.S, memberi nasihat, "Hai MUSA, janganlah terlalu banyak bicara, dan jangan pergi tanpa perlu, dan jangan banyak tertawa, juga jangan mentertawakan orang yang berbuat salah, dan tangisilah dosa-dosa yang telah kamu perbuat, hai putra Ali 'Imran." (Tanbighul Ghafilin: 192-193)

[iii]
"Sesiapa yang mengajak manusia ke jalan hidayah (kebenaran), dia akan memperolehi ganjarannya seperti ganjaran orang-orang yang mengikutinya. Tidak dikurangkan sedikit pun daripada ganjaran pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kesesatan, maka dia akan memperolehi dosanya seperti dosa orang-orang yang mengikutinya dengan tidak dikurangkan sedikit pun daripada dosa mereka." (Hadith riwayat Muslim – no. 6980)

[iv]
Peringatan Imam Ghazali : Jangan menerima apa-apa pemberian daripada golongan pembesar, walaupun kamu tahu pemberian itu adalah dari sumber yang halal. Sikap tamakkan pemberian mereka akan merosakkan agama. Dari situ akan timbul rasa simpati terhadap mereka. Kamu akan mula menjaga kepentingan mereka dan berdiam diri terhadap kezaliman yang mereka lakukan. Ini semua akan merosakkan agama.


Kata Muthaqqaf : Apa yang baik itu datangnya dari ALLAH manakala yang buruk pula adalah atas kelemahan diri penulis meskipun hakikat segalanya itu adalah atas kekuasaan yang MAHA ESA. Bersama perbaiki keadaan dengan menegakkan jarum kebenaran bukan membangunkan benang kesalahan yang dimaklumi kebasahannya.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: