Video Klip Pilihan

Monday, August 31, 2009

|| Kepulangan Yang Dinanti ||

بسم الله الرحمن الرحيم


Segalanya adalah perancangan yang MAHA ESA. DIA yang menetapkan saya mengaji di Universiti Al-Azhar selama 5 tahun bukan 4 tahun seperti yang dirancang. DIA jugalah yang menentukan saya pulang lebih awal tanpa menyertai konvokesyen yang akan diadakan oleh Kedutaan Besar Malaysia Kaherah bersama Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah. Bukan di bawah anjuran pihak universiti sebagaimana kebiasaan universiti di Malaysia mahupun luar negara yang lain.

Apapun segalanya telah tertulis. Pulangnya saya ke Tanah Air ini memikul amanah ALLAH untuk mengajak masyarakat kembali kepada ISLAM yang sebenar. Bukan sahaja mereka bahkan diriku sendiri agar apa yang dipelajari selama 5 tahun tidak sia-sia. Inilah tugas utama orang yang mendalami agama. Mempraktikkan ilmu yang telah dipelajari. Menterjemahkannya di medan sebenar setelah bertahun-tahun melalui peringkat teori.

Untuk itu, kepulangan ini amatlah dinanti-nantikan oleh masyarakat. Kesedaran ini sepatutnya bukan terbit dari dalam diri saya sahaja. Akan tetapi sewajarnya ia turut terbit dalam diri setiap individu yang telah bergelar graduan dan graduanita dalam jurusan pengajian ISLAM untuk memberikan sumbangan kepada masyarakat.

Kerjaya yang berlegar-legar di benak minda sememangnya perlu difikirkan untuk menstabilkan diri agar mampu berdikari mencari sesuap nasi untuk melalui hidup yang seterusnya. Akan tetapi adalah lebih penting untuk membantu ISLAM itu sendiri tanpa melengah-lengahkannya.

Berbakul-bakul kritikan sering dilemparkan kepada para graduan dan graduanita yang hanya terpekik terlolong lantang memperjuangkan ISLAM di alam mahasiswa. Namun apabila telah tamat pengajian dan berada di medan sebenar lain pula jadinya. Harap-harap sangat kita semua tidak tergolong dikalangan mereka yang dikritik dan dikecam hebat itu kerana 'cakap tak serupa bikin' suatu yg amat dimurkai ALLAH.


Alhamdulillah setelah selamat kembali ke pangkuan masyarakat pada tarikh 26 Ogos 2009, pada jam 1015 malam saya kuatkan semangat agar tujuan dan sasaran sebenar mendalami agama ALLAH ini tidak terpesong. Syukur kepadaNYA kerana dipinjamkan kekuatan buat diri ini untuk melaporkan diri kepada sebuah organisasi yang benar-benar memperjuangkan idealisme ISLAM berpegang teguh kepada Al-Quran dan Sunnah pada hari ini. Tidak lain iaitu Parti ISLAM SeMalaysia (PAS).

Berbekalkan ilmu yang masih cetek dan kekuatan yang ada saya akan menyumbangkan sepenuh bakti untuk ISLAM yang tercinta kerana ALLAH. DIA telah mentaklifkan kepada diri ini dan sahabat seperjuangan yang lain untuk meneruskan rantai-rantai perjuangan yang pernah dilalui oleh para NABI dan RASUL.

Terima kasih atas teguran keras dan kritikan hebat yang pernah dilontarkan kepada saya sebelum berlepas meninggalkan bumi Mesir agar membantu ISLAM di Malaysia dengan sepenuh tenaga tanpa menghiraukan segala macam ujian yang merupakan asam garam dalam perjuangan. Moga diri ini dan kita semua akan terus mendapat pimpinan dari ALLAH untuk terus menongkat perjuangan ini.

Buat sahabat yang telah dan akan pulang ke Malaysia ayuh bersama saya di barisan hadapan untuk membantu agama ALLAH agar terus dimartabatkan. Mulakan dari peringkat kawasan masing-masing untuk menyedarkan mereka berkenaan ISLAM. Laporkan diri anda dan bersedialah menerima sebarang tanggungjawab dan amanah yang bakal dipundak. Moga diberikan kekuatan.

Salam perjuangan buat diriku sendiri dan buat semua yang merasakan kewajipan ke atasnya. FI AMANILLAH!

Kata Muthaqqaf : Buat sahabat-sahabat di Selatan Tanah Air, sila lapor diri anda melalui Ketua Pemuda Johor, iaitu Saudara Khairul Faizi di talian +60197701830 atau Ketua Dewan Ulama Johor, iaitu Ustaz Abdullah Hussin di talian +60137771700 agar kita tidak tergolong dikalangan mereka yang tercicir di jalan ALLAH. Jangan lari dari medan peperangan! Jumpa di Tanah Air!

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

2 comments:

BKPJM said...

Takbir!!!

Aku doakan ko jadi ketua Pemuda Pulai akan datang!!

Mohd Rasul Bin Amat said...

xnkla ketua pemuda...
aku xnk jadi apa2 ketua la...
aku nk bantu bawah2 utk bg kesedaran jer..
tpi klu dh taklifan insyaallah aku cuba terima lps dh benar2 bersedia...
moga dipermudahkan segalanya...