Video Klip Pilihan

Saturday, March 28, 2009

|| Kesatuan Yang Dicemburui ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, selesai jua sebuah muhasabah dan perbincangan membentuk kesatuan yang lebih sistemik dan efektif bagi sesi pentadbiran akan datang. Penulis telah pun berundur bagi memberikan ruang kepada muka-muka baru. Banyak isu dan perkara yang berputar di sepanjang sesi muhasabah muktamar tersebut. Dan yang paling menarik ketika sesi perbahasan usul yang melihat kepada penglibatan seluruh perwakilan bagi membincangkan sebuah isu perpaduan dan kesatuan ahli di pelembahan Nil ini.


Penulis bersama rakan-rakan seperjuangan yang turut berundur merasa sebak tatkala saat pembubaran kepimpinan sesi 2008 setelah selama 2 sesi penulis bersama sahabat-sahabat yang lain melayari bahtera PMRAM dalam meneruskan agenda kebajikan kepada rakyat Malaysia di Mesir. Pengalaman pahit dan manis ketika memandu sebuah persatuan yang telah diketahui umum seumpama sebuah pertubuhan politik yang memperjuangkan ISLAM di Tanah Air. Persamaan yang sama kerana memperjuangkan ISLAM yang syumul menyebabkan ianya terus ditindas dan ditekan. Namun ianya masih dipelihara oleh ALLAH kerana tidak lari dari dasarnya.

Di sini sedikit ulasan yang ingin penulis bentangkan sebagai makluman buat semua sidang pembaca memandangkan Muktamar Sanawi PMRAM kali ke-76 kali ini bertembung dengan Perhimpunan Agung UMNO. Kedua-dua perhimpunan dan mesyuarat yang diadakan ini juga turut menyaksikan pemilihan kepada pucuk pimpinan yang baru diperingkat pusat. Namun begitu, di sana juga terdapat beberapa perkara yang saban tahun menyentuh survival PMRAM ketika Perhimpunan Agung UMNO sebagaimana PMRAM yang turut menyentuh soal [IJAN] yang merupakan singkatan kepada ISMA, JIM, ABIM dan NADI UMNO.

Apa yang pastinya perkara yang dibahaskan di kedua-dua perhimpunan ini membincangkan mengenai survival bagi pertubuhan masing-masing. Cuma yang membezakan antara keduanya itu adalah yang satunya lebih mengutamakan kepada survival kebangsaan iaitu keMELAYUan berbeza yang satu lagi menjurus kepada kesejahteraan sejagat memperjuangkan semangat kesatuan dan perpaduan ISLAM secara syumul jauh dari unsur-unsur perpecahan, asobiah, semangat kebangsaan, rasuah dan pilih kasih. Tepuk dada, serulah jawapan daripada sang IMAN yang mampu memberikan sebuah jawapan yang penuh adil dan saksama.


Kali ini kelihatannya kepimpinan PMRAM yang memegang tampuk pimpinan merupakan muka-muka yang baru akan tetapi kebanyakannya merupakan pimpinan di peringkat Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) dan Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi (DPM). Secara peribadi, penulis melihat kewibawaan mereka tidak dapat disangkal. Mereka mampu untuk membina sebuah pengaruh yang terbaik di bawah pimpinan saudara Abdul Mu'iz Mohammad yang merupakan Presiden PMRAM bagi sesi 2009.

Sokongan, dokongan dan bantuan dari seluruh lapisan ahli di Ardil Kinanah ini amat diperlukan untuk memastikan segala perancangan membentuk ahli yang berthaqafah sebelum kembali berhadapan dengan masyarakat di Malaysia kelak. Usah dilihat kepada siapa yang memimpin meskipun mereka tidak sehebat dan tidak seperti yang kita inginkan. Akan tetapi berikan cadangan, harapan dan komentar yang terbaik untuk memastikan agenda kebajikan ahli terus disalurkan berasaskan kepada acuan Al-Quran dan Sunnah. Selaku mahasiswa yang berada di Mesir yang kaya dengan 'Gedung Ilmu ISLAM' semenjak berabad lamanya, sayugianya dua sumber terpenting dalam ISLAM ini dijadikan dasar.

Meskipun disekat dan ditekan dari pelbagai sudut dengan hamburan fitnah yang mengatakan PMRAM ini merupakan sebuah pusat latihan menjurus ke arah menentang kerajaan dengan alasan dasar perjuangan yang sama.

Buat seluruh saff kepimpinan PMRAM sesi 2009, Badan Pengurus dan HEWI. Semoga kalian terus thabat dan cekal meneruskan agenda perjuangan menyalurkan segala bentuk kebajikan kepada ahli yang berada di Perlembahan Nil. InsyaALLAH, penulis bersama ahli-ahli yang memahami konsep perjuangan PMRAM yang mementingkan kebajikan akan terus mendokong segala agenda dan program yang dilaksanakan selagi mana tidak melanggar ketetapan syara'. Kami akan mengecam dan memboikot sekeras-kerasnya mana-mana program yang diadakan. Tanpa mengira siapa yang menganjurkannya selagi mana tidak menyentuh politik walaupun padah akikatnya politik itu adalah sebahagian dari ISLAM.

Yang paling menggelikan hati, apabila isu berkaitan PMRAM ini dibawa ke Perhimpunan Agung UMNO yang meminta pihak kerajaan menarik kembali biasiswa yang diberikan kepada seluruh saff kepimpinan PMRAM bahkan menarik biasiswa para mahasiswa/mahasiswi yang menyertai PMRAM. Cadangan tersebut disuarakan oleh seorang kepimpinan dari Kelab UMNO Luar Negara di Southampton, Britain bagi mewakili kelab penyokong kerajaan di luar negara itu. Mereka merasakan kewujudan PMRAM merupakan penyebab kepada ramainya penentang kerajaan dari Mesir. Saban tahun perkara ini dibangkitkan namun begitu kesannya dilihat para mahasiswa yang melanjutkan pengajian ke Timur Tengah semakin ramai yang terus menyertai sebarang program anjuran PMRAM.


Lebih-lebih lagi tahun ini kita saksikan tekanan yang diberikan oleh pihak UMNO melalui kelab penyokong mereka berkenaan dengan isu yang sama. Klik di sini untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan dengan artikel tersebut. Mereka merasakan tekanan yang teramat sangat melihat sokongan yang semakin tinggi terhadap Pakatan Rakyat semenjak PRU12 yang lepas. Bahkan semenjak satu demi satu tembelang rasuah dan suapan yang memakan jutaan ringgit meletup, mereka semakin tertekan. Tekanan yang paling dahsyat apabila mereka semakin sukar untuk meraih sokongan rakyat bukan sahaja di Malaysia, bahkan turut mempengaruhi rakyat Malaysia yang berada di perantauan.

Untuk akhirnya, klimaks kepada isu ini apabila selesai kedua-dua perhimpunan ini, menyaksikan terdapat banyak suara-suara ketidak puashatian dikalangan rakyat Malaysia. Iaitu berkaitan perlantikan barisan kepimpinan UMNO yang baru kerana masih tetap diangkat dan diagung-agung oleh ahli UMNO itu sendiri meskipun telah jelas terlibat dengan politik wang. Kematangan rakyat sudah tiba ke kemuncaknya. Sebagaimana yang dimaklumi oleh penganalisis politik di universiti tempatan rakyat Malaysia sudah bijak menilai yang mana intan dan yang mana kaca. Mereka tidak mudah untuk dipergula-gulakan.

Saya berkeyakinan selepas berakhirnya kedua-dua perhimpunan ini pastinya ada penilaian yang variasi dari para pemerhati politik pelajar di Mesir dan di politik di Malaysia itu sendiri.Tidak kurang hebatnya mereka yang membandingkan antara kedua perhimpunan ini lantas mengeluarkan satu pandangan peribadi yang berasaskan hawa nafsu semata-mata. Tidak berasaskan kepada ikatan Kitabullah dan Sunnatunnabi. Segalanya kembali kepada sidang pembaca yang menilai realiti semasa yang terjadi adakah ianya bersesuaian atau sebaliknya.

Semoga kita sentiasa dipimpin oleh ALLAH SWT dalam setiap tindakan, perbuatan dan tutur bicara agar tidak terkeluar dari landasan perjuangan ISLAM itu sendiri. Selamat menjalankan tugas buat kedua-dua kepimpinan. Buat yang ikhlas memperjuangkan ISLAM, ingatlah bahawa ALLAH pasti bersama kita, manakala yang membelakangi norma-norma ISLAM maka musuh-musuh agama ALLAH akan bergembira dengan kemusnahan dan kerosakan dunia yang bakal berlaku. Nauzubillahi min zalik.

Kata Muthaqqaf : Selamat bertugas buat sahabat-sahabat Badan Pengurus dan HEWI PMRAM sesi 2009. Semoga kita sama-sama dapat meneruskan perjuangan semata-mata untuk membantu ISLAM tanpa mengira apa jua latar belakang mahupun rentak pemikiran. Yang paling utama adalah dasar perjuangan adalah sama iaitu Al-Quran dan Sunnah. Kami yang merupakan mantan kepimpinan PMRAM akan tetap bersama kalian dalam mencurahkan bakti dan meneruskan agenda kebajikan untuk umat ISLAM sejagat.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

2 comments:

Anonymous said...

Kata tak sokong mana2 part politik, ni nampak sgt yg ko ni PAS la. Bangang tul la ko ni. BODO. dah la, tak yah duk nak kata kat org tu salah, org ni salah, nanti tuhan buka keburukkan ko tu lagi malu. Baik duk senyap jangan duk HUJUM org, tulis la benda yg boleh org ambil manafaat. Sudah2 la.... JGN HIPOKRIT.

Muthaqqaf Azhari said...

aik? apa keburukan org lak...
saya akan menyokong kpd mana2 yg jelas menyebelahi ISLAM...
dh klu PAS mmg memperjuangkan ISLAM...
so sndiri mau ingt la...
lgpun saya xnya buka keburukan 'org'...
nmpk gayanya ko terasa yer...
bagusla...
klu stiap manusia ada salah, silap dan keburukan masing2...
mcm ko dh terbuka la yer?
klu ALLAH mengkehendaki keburukanku dibuka dikhalayak ramai, aku redha andai itu sbg penghapus dosa aku...