Video Klip Pilihan

Tuesday, March 24, 2009

|| Satu Penilaian : Sekatan Yang Tidak Bijak! ||

بسم الله الرحمن الرحيم
Semalam rakyat Malaysia di luar negara yang mengikuti segala perkembangan isu semasa tanah air dikejutkan dengan satu tindakan drastik yang dilihat tidak muhasabah. Sekatan 2 buah akhbar alternatif selama 3 bulan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) berkuatkuasa serta merta. Pengeluaran akhbar alternatif Harakah dan Suara KeADILan yang selama ini dilihat merupakan suara Pakatan Rakyat yang banyak mendedahkan sebarang laporan yang kurang disenangi oleh pihak kerajaan.


Apa yang dapat dilihat berdasarkan penilaian penulis melalui maklumat yang dinyatakan di dalam akhbar alternatif tersebut yang mana tiada sebab tertentu yang dinyatakan oleh KDN berkenaan dengan penggantungan akhbar utama Pakatan Rakyat itu. Melalui ulasan dan keterangan yang diberikan oleh editor dan wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat sekatan yang tidak bijak ini dilakukan untuk menghalang fakta kebenaran terkeluar dan bocor melalui suara alternatif ini.

Penilaian dan pengamatan penulis juga kebanyakan rakyat Malaysia yang memerhati suasana politik Malaysia yang bercelaru melalui tindakan tersebut amatlah tidak bijak. Ianya bertujuan untuk menyekat kemaraan Pakatan Rakyat mengetengahkan maklumat yang tidak didapati melalui media arus perdana elektronik dan cetak. Yang mana media arus perdana seolah-olah berkomplot menaikkan Kerajaan Pemerintah dalam masa yang sama tidak mendedahkan kebobrokan dan kesalahan di dalamnya.

Tindakan yang serta merta tanpa sebab dalam masa yang sama dalam suasana politik yang banyak menekan pihak pembangkang kerajaan. Namun di sebalik tekanan dan sekatan yang tidak bijak itu sebenarnya membuka peluang kepada rakyat menghukum pihak yang menghalang demokrasi tidak seperti yang digembar-gemburkan. Yang sebenarnya tertekan berdasarkan kecelaruan di waktu ini adalah pihak kerajaan sehingga sanggup menyekat kemaraan lawannya bersama rakyat.

Penulis menyokong kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Pokok Sena, Dato' Mahfuz Omar selaku Ketua Penerangan PAS Pusat supaya pembaca yang mengetahui sesuatu maklumat yang tiada dalam arus perdana menyebarkannya. Secara sahnya kedua-dua akhbar utama alternatif tersebut berjaya disekat kemaraannya. Namun begitu dalam kecanggihan dunia tanpa sempadan di era ini rakyat Malaysia sudah celik IT dalam mendapatkan maklumat tidak menerima bulat-bulat dari media arus perdana yang dilihat berat sebelah.


Penulis tidak cenderung kepada mana-mana pertubuhan politik di Malaysia. Dalam konteks penulis terhalang daripada berkecimpung dalam sebarang pembawakan politik. Memandangkan persatuan pelajar induk di Mesir ini dilarang menceburinya sehinggalah penulis secara individu selepas berakhirnya Muktamar Sanawi kali ke-76 membolehkan penulis memperjuangkan suara kebenaran untuk memartabatkan ISLAM di mana sahaja.

Peringatan kepada para pendokong dan penggiat mana-mana pertubuhan politik sesungguhnya dunia sekarang merupakan dunia tanpa sempadan. Sekatan yang dilakukan pada sesebuah pertubuhan lebih-lebih lagi tidak bersebab sebenarnya membuka ruang kemenangan dan inkuiri kepada rakyat untuk mengetahui dengan lebih lanjut sebarang maklumat mengenainya. Dunia penyampaian maklumat semakin meluas. Tidak tertumpu pada media elektronik dan cetak semata-mata. Bahkan dilihat seolah-olah media alternatif di internet lebih dipercayai berbanding dua sebaran utama itu.

Pesanan untuk tatapan semua, supaya sesuatu tindakan yang dilakukan perlulah dipertimbang dengan sebaiknya dan bersebab. Sesuatu tindakan yang tidak bersebab bakal mengundang kemarahan dan natijah yang mengecewakan. Takut-takut laungan Sasterawan Negara, A. Samad Said agar rakyat menghukum kerajaan melalui peti undi menjadi kenyataan dengan tindakan drastik yang dilakukan. Semoga setiap pekerjaan yang kita lakukan sentiasa mendapat pimpinanNYA.


Salam perjuangan kebenaran untuk semua. Teruskan menggarab tinta keadilan dan mensasar bom perpaduan untuk umat ISLAM khususnya dan rakyat Malaysia umumnya!

Kata Muthaqqaf : Pintu-pintu kebenaran itu amat meluas. Usah di sekat suara kebenaran itu dari keluar dan masuk dari pintunya kerana kelak ianya akan memakan diri seandainya disekat kemaraannya. Ingatlah bahawa kebenaran itu adalah dari sisiNYA. Barangsiapa menghalangnya sayugianya DIA akan membuka pintu selainnya bagi memastikan kebenaran terus bermaharajalela.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

2 comments:

Anonymous said...

ngong tul la mu ni, dah kata bukan sokong mana2 pihak pastu tulis yg bukan2, dah PAS tu ngaku ja la. Tak yah duk burukkan nama PMRAM, barua tul hang ni...

Muthaqqaf Azhari said...

lor nm pun penilaian...
sape2 leh bg pandangan...
mu pun ngong gak la...
apa la...
xkisah la aku nk jadi BN ke Keadilan ke UMNO ke MIC pun ok..
tpi mcm nk jadi PBS...
hahaha...
apa la mu ni xopen minded tul la...
nk hentam pun agak2 la...
masing2 ada fikran dan kecenderungan berdasarkan penialaian dan pemerhatian dari kedua-dua belah pihak bukan sebelah jer...
xknla aku ahli PMRAM xleh nk bg pandangan dan penilaian lak...
apa la...
sempit sgt ruang lingkup mu ni la...

ssh3...