Video Klip Pilihan

Tuesday, March 31, 2009

|| Ayuh Tolak Pemikiran Sempit! ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Seusai muktamar sanawi PMRAM kali ke-76 pelbagai spekulasi yang ditimbulkan dikalangan masyarakat mahasiswa. Spekulasi yang ditimbulkan bukan untuk menaikkan dan menyahut segala usul yang telah disepakati oleh perwakilan pada ketika itu. Akan tetapi spekulasi yang ditimbulkan lebih untuk memprovok dan menghentam segala macam usul yang dibahaskan. Juak-juak yang dimaksudkan tidak lain adalah mereka yang merupakan mata dan telinga kepada pertubuhan-pertubuhan selain PMRAM. Sila rujuk akronim IJAN
(bahasa lembut) @ NAJIS (bahasa kasar) yang disentuh dalam entri yang lepas.

Suka untuk penulis jelaskan sebanyak mungkin berkaitan dengan IJAN@NAJIS supaya kalian yang tidak mengikuti perbahasan tersebut terang lagi bersuluh tanpa menuduh PMRAM menyemai bibit-bibit permusuhan. PMRAM sentiasa berfikiran terbuka dalam menerima sebarang program-program yang dianjurkan oleh mana-mana pertubuhan selagi mana ianya tidak memecah belahkan ahli, mengajak ahli membenci PMRAM, dan menyebarkan dakyah kepolitikan dalam program-program mereka. Kesemua pertubuhan tersebut kecuali 'anak kandung' politik MELAYU di Malaysia tidak sekalipun PMRAM membenci. Hatta 'anak kandung' itu.


Namun begitu, disebabkan kerana mereka mempunyai agenda memecah belah kesatuan PMRAM, lantas majoriti perwakilan menyokong dan mendorong kepada usul tersebut dibawakan. Umum sedia maklum semenjak 78 tahun yang lampau PMRAM sentiasa menaungi sesiapa sahaja rakyat Malaysia yang melanjutkan pengajian di Ardil Kinanah ini. Hatta mereka yang sudah terjerumus dengan bermacam jenis pertubuhan selain PMRAM tika ini. Mereka tidak akan lupa, tetapi dek nafsu, bisikan syaitan dan material bermaharajalela, inilah natijahnya.

Kembali kepada tujuan utama penulis ingin bawakan pada kali ini masih berputar sekitar Muktamar Sanawi PMRAM yang baru beberapa hari berlalu. Masih terasa kehangatannya memandangkan terdapat beberapa individu antagonis dan parasit menuding PMRAM yang bukan-bukan. Oleh yang demikian itulah menggerakkan minda ini untuk menolak beberapa dakwaan dan pemikiran yang sempit ke arah primitif. Terkadang seronok juga apabila terdapat makhluk-makhluk parasit ini untuk menguji kekuatan dalaman dan luaran. Ujian yang ALLAH datangkan kepada hamba-hambaNYA pelbagai dan ini merupakan salah satu daripadanya.


USUL MAHASISWA YANG SEMPIT?


Terdapat dakwaan sesetengah parasit yang merupakan mata dan telinga untuk kepentingan mereka menuduh perbahasan usul yang hangat diperbincangkan pada hari tersebut tidak lebih hanya bersifat kekitaan dan terarah kepada kesatuan semata. Apa yang mereka rasakan usul yang perlu dibahaskan sepatutnya menyentuh soal peningkatan akademik mahasiswa dari segi komitmen yang jitu melalui kehadiran ke kuliah. Juga budaya berpersatuan yang tidak menganggu waktu pengkuliahan.


Untuk makluman seluruh sidang pemerhati yang menjadi pemerhati dan mampu menilai sejauh manakah program-program yang diadakan oleh PMRAM menjejaskan waktu kuliah. Bahkan banyak program yang diadakan oleh PMRAM lebih kepada meraikan jadual kuliah pengajian meskipun terdapat beberapa program yang terpaksa diadakan pada waktu kuliah. Memandangkan tiada masa lain dan dilihat penting untuk kesinambungan PMRAM itu sendiri sebagai contoh Muktamar Sanawi ini sendiri. Ditambah lagi tarikh perlaksanaan Muktamar Sanawi ini sendiri bukanlah ketetapan dari PMRAM akan tetapi dari Kementerian Kemasyarakatan Mesir selaku penaung kepada PMRAM.


Selebihnya seandainya ada program yang diadakan pada musim pengkuliahan dilihat memandangkan sesebuah program yang bersifat santai dan tidak mengambil masa yang panjang. Dan yang paling utama ianya merupakan permintaan ahli setelah dipertimbang bersama seluruh kepimpinan bukan keputusan peringkat PMRAM semata-mata. Melihat juga program yang diadakan oleh PMRAM tidak berat dan kuliah masih 'belum panas' pembukaannya disamping terdapat juga subjek-subjek yang belum mula pengajarannya.

Kini tibalah giliran penulis ingin bertanya kepada mereka yang 'makan cili' dan semestinya dia akan merasai kepedasan cili itu. Di bulan-bulan terakhir di saat menghampiri imtihan semester ke-2 pada bulan Mei ini mengapa program yang dinamakan Festival Asean yang menyajikan pelbagai program yang padat diadakan? Bukankah program ini juga sayugianya paling utama dikritik dan disuarakan kepada pihak Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) yang merupakan penganjur bersama sebuah pertubuhan yang disembunyikan namanya?

Di saat kesibukan mahasiswa yang sepatutnya menelaah kitab akan tetapi dihidangkan dengan pelbagai pertandingan dan agenda yang tidak diketahui sejauh mana keuntungannya kepada mahasiswa dalam meningkatkan thaqafah. Bahkan adakah program yang tahun ke-2 diadakan ini mampu menjaga adab dan tata susila yang digariskan oleh ISLAM memandangkan program yang sama pada tahun sebelumnya menyaksikan percampuran antara lelaki dan perempuan dengan perbualan dan sebagainya hingga melenyapkan identiti Azhari! Tidak hairanlah kita lihat maksiat dan kebejatan akhlak semakin berleluasa di kalangan mahasiswa apabila adab ISLAMI diketepikan!


Adakah ini yang ingin dibanggakan sedangkan kepentingan ISLAM itu diketepikan dan hanya mengambil beberapa perkara yang memberikan manfaat kepada diri semata-mata? Bagaimana sekarang ini memandangkan kebanjiran mahasiswa perubatan yang kita sendiri lihat cetek pengetahuan agamanya melihat keadaan penuntut pengajian ISLAM yang tidak tumpah seperti mereka! Aduh, sungguh memalukan kerana segelintir yang porak peranda, habis keseluruhannya dipandang rapuh oleh mereka!

Tidak dinafikan kalam juak-juak yang berfikiran kebangsaan mengatakan bahawa Al-Azhar menggunakan manhaj pertengahan, tidak tegas juga terlalu terbuka. Kita perlu jelas bahawa mereka yang mengaji di pusat pengajian ISLAM terkemuka ini bukanlah mereka yang hanya cenderung ke arah satu aliran pemikiran semata-mata. Oleh sebab itulah Al-Azhar mengamalkan keterbukaan dalam masa yang sama mengajarkan konsep ISLAM yang syumul dan kontemporari tanpa menyekat mana-mana individu mengikut pemikiran masing-masing selagi tidak bertentangan dengan syara'.

Selebihnya kitalah yang membentuk tuntutan ISLAM itu sendiri untuk menaikkan ISLAM itu sendiri. Kita yang perlu menyemai konsep amal ISLAMI yang sebenarnya dan menjauhi amalan sekular, liberal,
modenisasi dan sebagainya yang hanya mengambil ISLAM sebahagian sahaja dan meninggalkan sebahagian yang lain. Itulah yang menyalahi syumulnya ISLAM mengikut ajaran yang dibawa oleh JUNJUNGAN BESAR SAW. Atas kapasiti pemahaman yang jelas terhadap tuntutan amal ISLAMI yang sebenar inilah PMRAM dibenci dan dihujum dengan pelbagai dakyah membawa ideologi yang sama dengan parti politik ISLAM di Tanah Air bahkan dunia keseluruhannya.

Selain itu penulis juga berminat untuk menjelaskan kepada sidang pembaca yang mencari kesalahan PMRAM bahawasanya bukanlah bermaksud perwakilan tidak mengusulkan usul yang menyentuh soal peningkatan akademik, penguasaan Bahasa Arab dikalangan ahli dan sebagainya menandakan PMRAM tidak mengambil berat. Isu pendidikan dan peningkatan Bahasa Arab merupakan agenda utama dan ianya terbukti mencapai misinya pada sesi lepas melalui majlis-majlis tafaqquh yang menjemput sheikh-sheikh dan doktor di Al-Azhar itu sendiri yang menyampaikan ceramah mereka dalam Bahasa Al-Quran itu secara tidak langsung.

Dalam masa yang sama penekanan yang serius PMRAM terhadap ahli dalam isu yang didakwa itu sebenarnya tidak pernah dilupakan pada setiap kali program-program yang dijalankan bukan sahaja oleh PMRAM, bahkan oleh BKAN dan DPM yang merupakan wakil kepada ahli masing-masing. PMRAM tidak ingin melihat penguasaan dalam melaksanakan program akan tetapi diwakilkan kepada BKAN dan DPM dalam menggembleng tenaga meningkatkan dua elemen yang sering dilemparkan itu.

Baiklah, penulis merasakan cukup setakat ini dahulu penjelasan penulis berkenaan dengan beberapa perkara bagi menjelaskan kedudukan yang sebenar. Penulis tidak mahu pihak yang bertanggungjawab melihat mereka berjaya menyerang dengan hujah-hujah yang sama dimainkan saban tahun. Selebihnya ahli yang berada di bawah naungan PMRAM sayugianya menilai dengan bijak di manakah situasi PMRAM tika ini dengan serangan pihak-pihak yang cemburu dengan kesatuan yang PMRAM terbitkan. Tidak hairanlah mengapa saat ini jelas perjuangan beberapa pertubuhan untuk meraih ahli sehingga tegar menyemai fitnah kepada PMRAM untuk memecah belahkan ahli itu sendiri.

Bersama pertahankan kesatuan ISLAM ini. Bersama pertahankan PMRAM selagi mana perjuangannya tidak lari dari tuntutan ISLAM. Bersama menolak pemikiran yang sempit menerapkan nilai-nilai munafik dan fasik dalam diri. Seterusnya bersamalah kita bersatu di bawah naungan ISLAM dan mana-mana pertubuhan yang jelas memperjuangkan semangat cintakan ALLAH, RASULULLAH SAW dan ISLAM itu sendiri jauh dari semangat perkauman, kebangsaan dan kenegaraan!


Kata Muthaqqaf :
Penulis berhak bersuara sebagaimana kalian. Selagi mana penulis berada di landasan yang benar fikirkanlah. Sekiranya penulis terpesong dan tersasar dari jalan menuju ALLAH, maka tegurlah dengan penuh berhikmah dan nasihat yang terbaik. Moga bersama kita mencurahkan idea, keringat dan material untuk kepentingan
ISLAM bukan kepentingan peribadi!

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

4 comments:

Anonymous said...

wei... duk kata kat org sakan plak noo... org kata kat PMRAM korang bising, kata org nak jatuh kan PMRAM, korang hujum org lain tak pa. BARUA tul perangai korang. Dah la, usahlah duk jadi HIPOKRIT. Baik ko jgn duk hujum org, P kelas ngaji.

Muthaqqaf Azhari said...

erm... dh xder point la tu...
moga ISLAM kembali bertaut dlm hati2 kita semua...
dlm hati sesiapa yg berkenaan ni gak yer...

hadi_qm said...

eeh..bising plk manusia tanpa name ni..
terase ke bro..
lu ar barua..
yg maen kate2 tu pehal..
klau betul xpe la gak..
line org jgn langgar bro..
kena rempuh kang t..huhu..

Muthaqqaf Azhari said...

ntahla bro...
apa2 la...
xpela smua org berhak nk bersuara...
cuma betul ke x jela apa yg disuarakan tu...
thanx 4 ur support hadi_qm