Video Klip Pilihan

Sunday, May 10, 2009

|| Monolog Kasih Ibu ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ini hari yang amat bermakna pada setiap manusia. Tidak mengira lelaki, perempuan, kanak-kanak, dewasa, tua mahupun muda pasti akan menyambut hari yang bermakna ini. Biarpun hari sebegini tidak pernah disambut oleh
RASULULLAH SAW tidak bermakna ianya merupakan sesuatu yang sesat. Selagi ianya disambut tanpa melibatkan penyelewengan akidah mengesakan ALLAH, selagi itulah ianya dibenarkan menurut pandangan kebanyakan ulama ahli sunnah.

Oleh itu, marilah kita menyambut hari ibu pada hari ini dengan cara mengucapkan selamat hari ibu kepada insan yang bergelar ibu. Insan yang banyak berjasa dalam membesarkan kita sehingga kita menjadi diri kita saat ini. Sesungguhnya ucapan 'selamat hari ibu' kepada mereka sudah cukup menggembirakan hati mereka. Sekaligus melenyapkan segala penat lelah membesarkan kita selama ini.

Pesanan saya kepada sahabat-sahabat yang masih diberikan kesempatan merasai kasih sayang seorang yang bergelar ibu agar hargailah mereka. Gembirakanlah hati mereka ketika hayat mereka. Jadilah seorang anak yang mampu berbakti kepada ibu dan bapanya ketika di dunia lagi apatah lagi di akhirat. Selagi peluang kehidupan yang ALLAH berikan kepada mereka di dunia ini, maka manfaatkan segala waktu yang bersisa bersama mereka.

Renungilah susah payah mereka mengendong kita selama 9 bulan ke sana dan ke sini dengan penuh hati-hati. Seterusnya membesarkan kita sehingga menjadi insan yang berguna kepada agama dan masyarakat. Sehinggalah kita menjadi diri kita tika ini. Dengan izin ALLAH kita masih berpeluang untuk bersama mereka. Bersyukurlah di atas kesempatan yang dikurniakanNYA untuk kita membuktikan kejayaan dalam kehidupan kita kepada mereka sudah begitu menggembirakan mereka.

Jangan apabila sampai masanya ALLAH menjemput mereka, hanya untaian doa yang mampu kita kepilkan sebagai tanda ucapan terima kasih di atas segala penat lelah mereka membesarkan kita selama ini. Masih belum terlambat. Tunaikanlah khidmat bakti yang sehabis baik kepada orang tua kita sehingga mereka menghembuskan nafas yang terakhir. Supaya kelak apabila mereka dipanggil mengadap ALLAH, mereka pergi dalam keadaan tenang tersenyum riang.

Monolog Kasih Ibu

Buat mak di 'sana',
Dikau sentiasa di hati,
Sayangmu merimbun,
Kasihmu semarak,
Bertakhta di kamar,
Yang kalut sepi,
Meruntun nurani,
Yang durja nestapa,
Tidak ku hirau,
Ku gagahkan langkah,
Teruskan perjalanan,
Mempersiap diri,
Bersama mak sentosa,
Disamping abah bahagia,
Disirami cinta
HAKIKI...

Kiriman ucapan syukran jazilan kepada emak yang telah sudi membesarkan anakmu yang degil ini. Maafkan segala dosa salah silap anakmu selama hidupmu.

Hening Dhuha,
Hari Ibu 2009,
Kaherah, Mesir.



Selamat hari ibu kepada para ibu, ummi, mak dan mama yang pernah dan sudi menerima diri ini sebagai anak mereka.


Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: