Video Klip Pilihan

Saturday, May 09, 2009

|| Penulisan Blog : Betulkan Tujuan ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Benar apa yang diperkatakan oleh Ustaz Nasruddin Hasan Tantawi kepada para bloggers yang semakin banyak bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan. Lihatlah di Mesir sahaja hampir 60 peratus siswa siswi memiliki blog persendirian. Blog yang dimiliki dengan matlamat yang bervariasi. Ada yang membincangkan perihal kehidupan peribadi, perihal sesebuah institusi, perihal makanan dan sebagainya.

Lebih menarik penulisan blog yang membahaskan tentang sesuatu yang memberikan manfaat kepada masyarakat. Lebih-lebih lagi apabila ianya merupakan tuntutan masyarakat yang dahagakan ilmu. Berkenaan kesihatan dan ilmu agama sebagai contoh. Seandainya tujuan sebegitu yang dimanfaatkan untuk tatapan umum sekaligus memberikan pulangan terbaik kepada si penulis bukan sahaja dunia. Malah sebagai pulangan yang berbaloi di akhirat kelak untuk menikmati syurga ALLAH, dengan rahmatNYA.

Semenjak berlakunya transformasi penyampaian maklumat yang lebih meluas yang tidak hanya terikat kepada media massa elektronik dan cetak semata, media alternatif semakin menjadi pilihan masyarakat. Lebih-lebih lagi di era globalisasi dengan jolokan 'celik IT' mendapat sambutan yang amat menggalakkan dari segenap lapisan masyarakat untuk menceburkan diri dalam dunia maya ini. Bahkan kebangkitan media alternatif seumpama blog ini dilihat semakin menonjol berikutan terdapat penyampaian maklumat yang menyeleweng dan menindas pihak lain.

Entri kali ini sebenarnya diilhamkan selepas saya terbaca sebuah artikel yang disiarkan di akhbar Harakah. Seruan oleh salah seorang aktivis PAS yang juga merupakan bekas mahasiswa di Universiti Al-Azhar, Mesir di cawangan Tanta suatu ketika dahulu. Artikel yang bertajuk 'Manfaatkan penulisan blog untuk perjuangan ISLAM' benar-benar membuatkan sesiapa sahaja terpukul. Terpukul kerana apa yang diperkatakan oleh beliau kena pada batang hidung sendiri.

Antara ucapan beliau yang dapat saya petik sebagai renungan kita bersama "Ada di kalangan kita suka buat blog, lepas itu kemaskini selama lima bulan sekali. Ini seperti orang buat rumah, kemudian dia biarkan laman rumah dipenuhi dengan lalang dan semak samun, lepas tu dia menjemput kita masuk, siapa nak masuk kalau rumah seperti itu lebih baik tidak payah buat blog," tegas beliau.

Ini tidak bermakna kebebasan untuk memberikan pandangan atau meluahkah kisah kehidupan dan sebagainya terhalang. Segala yang ingin diluahkan di dalam bentuk penulisan blog ini tiada salahnya kerana ia merupakan hak individu. Akan tetapi, alangkah baiknya andai tulisan yang dihasilkan dalam apa jua genre diselitkan dengan unsur-unsur ketuhanan, keagamaan dan pengajaran bagi menyuntik semangat cintakan ALLAH, RASULULLAH SAW dan ISLAM itu sendiri. Begitu besar mata ganjaran yang akan ALLAH kembalikan kepada mereka itu.

'Hari Kebebasan Media' yang diadakan pada 3 Mei setiap tahun merupakan sebuah pengiktirafan kepada seluruh krew, wartawan, penulis, editor, kartunis dan yang seumpama dengannya setelah berkecimpung dalam arena media. Sewajarnya dengan kewujudan 'Hari Kebebasan Media' ini menjadi satu platform untuk membebaskan media dari pengaruh politik sesebuah pihak dengan tidak berlaku adil dalam menyampaikan maklumat. Andai ini terjadi, kalian semua telah mengkhianati kebebasan media yang menjadi nadi saluran maklumat kepada masyarakat.

Seruan ini sejajar dengan seruan Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Najib Tun Razak yang menyeru kepada seluruh pihak media untuk amanah dan cekap dalam menyampaikan segala maklumat. Bahkan beliau sendiri menyahut seruan 'Hari Kebebasan Media' untuk memberikan ruang penyampaian maklumat yang terbuka luas dalam menyatakan kebenaran. Meskipun begitu, media arus perdana yang berada di bawah pemerintahan kerajaan semenjak 50 tahun lampau masih di takuk yang lama. Menyeleweng fakta bahkan berat sebelah dalam menyampaikan maklumat semasa.

Atas desakan itulah memaksa sahabat-sahabat jurnalis yang lain mewujudkan gelombang media alternatif bagi menyalurkan maklumat sebenar yang tidak didedahkan dalam media arus perdana. Para cendekiawan, cerdik pandai dan intelektual masa kini kian matang dalam menimbang setiap maklumat yang diterima samada fakta atau sebaliknya.

Sayugianya setiap penulis blog perlu amanah dengan setiap hasil tulisannya. Selain amanah dengan penulisannya, tidak boleh tidak bagi penulis blog yang beragama ISLAM apatah lagi yang mendalami ISLAM itu sendiri menerapkan unsur-unsur kerohanian. Elemen ini merupakan komponen terpenting dalam dakwah ISLAMIAH yang berkesan dan konsisten untuk mendidik masyarakat dengan acuan ISLAM yang menyeluruh tanpa sempadan.

Apabila tiba saatnya dihiasi musim silih berganti dilengkapi dengan pertukaran malam dan siang membawa manusia itu semakin menghampiri ke akhir usianya tanpa disedari. Semoga pengakhiran usia itu dapat membekalkan kita dengan bekalan yang secukupnya untuk menempuh alam yang kekal abadi bagi menggapai rahmat ALLAH untuk menuju syurga yang penuh dengan kelazatan. Sepenuh pengharapan semoga dijauhkan dari neraka yang penuh dengan kemurkaan RABBULIZZATI. Nauzubillahi min zalik.

Kata Muthaqqaf : Masih belum terlambat untuk mengubah keadaan. Semoga siri-siri penulisan mendatang kita mampu memberikan manfaat kepada masyarakat. Siapa tahu dengan penulisan yang kita hasilkan mampu memberikan keinsafan kepada orang lain. Di kala itu, hanya ALLAH sebaik-baik tempat untuk kembali. Selamat berdakwah kepada semua!

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: