Video Klip Pilihan

Saturday, August 25, 2007

.:: 50 Tahun Malaysiaku Gemilang ; Gemilangkah Islam? ::.

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera buat kalian semua sidang pembaca penerus dakwah dan perjuangan peninggalan Nabi S.A.W dalam menegakkan kalimatul haq tidak lain dan tidak bukan Dinul ISLAM. Menyentuh sedikit sensitiviti umat akhir zaman yang semakin tenggelam dek arus kemodenan yang membuta tuli tidak mengenal baik buruk apabila tidak dikawal dengan neraca ISLAM. Sepatutnya perkara sedemikian tidak berlaku pada sebuah negara yang diwar-warkan kepada seluruh dunia sebagai 'Negara ISLAM HADHARI' kononnya. Namun disebaliknya kita menyaksikan pelbagai perkara yang tidak kena pada tempatnya. Sekadar pada nama tapi perlaksanaannya tidak ke mana. Apabila ditanya bagaimana usaha dan perlaksanaan ISLAM HADHARI setakat ini? Jawapan yang diberikan dalam proses, kita kena perlahan-lahan. Tidak masuk akal langsung. Keadaan ISLAM yang semakin ditindas dan tertindas mereka masih berdiam diri lebih menumpukan pembangunan modal insan dan negara sahaja.

Hampir separuh dekad negara kita yang tercinta disimbahi dengan nikmat kemerdekaan yang penuh bermakna bagi sesebuah negara. Bermula pada pengisyhtiharan kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman Al-Haj pada tanggal 31 Ogos 1957, Malaysia terus mengorak langkah menuju kemajuan demi kemajuan sehinggalah ke tahap ini. Cukup membanggakan, tahniah diucapkan. Akan tetapi, sekiranya diperhatikan secara dekat bagi mereka yang lebih meniti beratkan soal survival agama ISLAM itu sendiri di sebuah negara ISLAM kita melihat fenomena pemisahan antara agama dengan beberapa aspek utama kehidupan seumpama politik, ekonomi dan sosial terutamanya. Fenomena ini jelas terlihat dengan pincangnya 3 aspek utama didalam sesebuah negara akibat pemisahan yang berlaku.

Sepanjang tempoh 50 tahun kemerdekaan negara yang kita cintai tidak tampak pembangunan tamadun ummah ISLAM yang gemilang seperti tema hari kemerdekaan pada tahun ini iaitu 'MALAYSIAKU GEMILANG.' Seiringkah perjalanan pembangunan negara yang semakin mencanak bersama dengan pemantapan ISLAM di hati dan minda rakyat yang majoritinya ISLAM? Kalau soalan itu ditanyakan kepada saya, secara peribadi saya menjawab, "Tiada sebarang perubahan terhadap ummah ISLAM di Malaysia bahkan semakin teruk dengan pelbagai kancah kebejatan akhlak yang membawa kepada pengikisan hak mutlak ISLAM ke atas agama lain sekiranya situasi ini berterusan tanpa usaha baik pulih dijalankan." Apa nak jadi dengan negaraku yang tercinta ini? Mana perginya janji-janji kalian yang mengatakan ISLAM akan menjadi agama terhormat di mata rakyat?

Dikesempatan yang masih bersisa ini ku menyeru kepada diriku sendiri terutamanya dan kalian semua selaku pelapis, pemangkin dan generasi pencetus yang bakal menggegarkan kembali gemilangnya ISLAM di muka bumi Malaysia khususnya seterusnya ke pelusuk dunia amnya. Kalam yang mengatakan, "kita nak menegakkan dan menerapkan ISLAM kena perlahan-lahan. Kita kena sokong government dengan ISLAM H******nya. Kalau bukan kita siapa lagi?" rasanya cukuplah sampai di sini sahaja. Sekembalinya kita setelah berpijak di tanah air yang tercinta maka terpundaklah beban untuk melancarkan usaha pengislahan secara besar-besaran. Usah di postpone sehingga ke suatu masa tertentu akan tetapi on the spot kepada kerja-kerja dakwah. Insyaallah, ALLAH akan bersama-sama dengan hambanya yang berjuang di jalan ALLAH semata-mata mengharapkan kembalinya tertegak kalimah ALLAH di muka bumi yang ketandusan Khilafah Islamiah suatu ketika dahulu.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: