Video Klip Pilihan

Sunday, August 12, 2007

.:: Semua Itu Adalah Milik-NYA ::.

بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum w.b.t dan salam hormat buat kalian semua yang ku kasihi kerana Allah. Setinggi-tinggi penghargaan ku panjatkan ke hadrat Allah Tuhan Yang Esa atas segala nikmat kurniaan yang tidak terhingga dan diduga. Setelah menerima segala pelbagai dugaan dari pelbagai sudut lantas terpapar beberapa bait lirik lagu Inteam yang sememangnya tidak dapat disanggah lagi. Bersama kita hayati potongan bait lirik lagu tersebut sebagai pendorong dan membawa kita kembali ke alam nyata.

Tanpamu kasih,
Ku tak berdaya,

Hilang punca dan arah,

Hanyut alpa di arus bergelora,


Kasih,

Daku derita,

Lemah dalam sengsara,

Jiwa dan tubuh kepedihan,

Tersiksa terhukum,

Menanggung kifarah dariMU.

Sesungguhnnya selama mana menanti keputusan yang mendebarkan itu, diri yang dipenuhi dengan kotoran tiak layak untuk menerima keputusan yang baik itu. Namun segala itu adalah datangnya dari ALLAH dan milik-NYA segala. Kejayaan itu adalah pinjaman semata. Seumpama kebahagiaan dan kesihatan semua itu adalah pinjaman dari-NYA dan DIA berhak untuk menentukan nasib seseorang.

Oleh yang sedemikian itu, ku meningatkan diriku dan kalian semua agar kejayaan yang kita kecapi atas nama 'pinjaman' yang perlu kita bayar dengan menyampaikannya kepada orang lain dan masyarakat kelak. Hakikat ini perlu diawasi agar kita senantiasa berjaga-jaga dalam setiap tindak-tanduk bagi mengelakkan dari sifat-sifat mazmumah sebagai contoh ujub, takbur dan bangga diri. Bersama kita mengawasi diri kita daripada jatuh ke lembah kemurkaan-NYA itu.

Tahniah buat kalian yang berjaya. Ingatlah kejayaan itu bukanlah milik kita akan tetapi ianya milik Allah. Maka kejayaan itu adalah untuk ALLAH dan ISLAM. Ingatlah ketika mana Nabi Allah Sulaiman dikurniakan dengan pelbagai nikmat dia tidak pernah lupa untuk mengatakan bahawa segalanya itu adalah milik Allah melalui rakaman Allah di dalam Al-Quran pada ceraian surah An-Naml ayat ke 40 yang berbunyi :

هذا من فضل ربي

Dan ingatlah seperkara bahawa kejayaan yang kita perolehi itu adalah bukan untuk kepentingan diri sendiri akan tetapi adalah untuk memartabat dan mendaulatkan kembali kesucian ISLAM yang telah dionari oleh tangan-tangan mereka yang benci melihat keagungan ISLAM itu kembali bertapak. Renung-renungkan dan selamat beramal bersama.

Salam perjuangan, salam reformis, salam mahabbah.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa


No comments: