Video Klip Pilihan

Monday, February 11, 2008

.:: Adakah PMRAM Sedemikian Rupa?? ::.

بسم الله الرحمن الرحيم

Bulan yang meletihkan perahan otakku dan memenatkan seluruh badanku. Apa tidaknya di saat-saat akhir pentadbiran untuk sesi 2007 ini semakin mendekati terbenamnya mentari senja. Justeru itulah seharusnya semua pimpinan di setiap badan dan lajnah yang dipegang perlu menyelesaikan saki baki tugasan lantas menyusun segala gerak kerja yang telah dilaksanakan untuk kemudahan pimpinan sesi yang berikutnya. Apabila memikirkan tanggungjawab tersebut yang perlu aku langsaikan dengan seberapa segera terdetik kembali api semangat.

Dalam memikirkan tindakan untuk menyelesaikan tugasan tersebut, menerpa satu persoalan yang cukup memeranjatkan. Bahkan merumitkan sistem pentadbiran di sesi mendatang dalam memastikan keberjayaan menjalankan setiap program kebajikan yang benar-benar memberikan manfaat dan benefit yang diinginkan oleh ahli. Setelah penelitian dan analisis yang dijalankan oleh beberapa ahli fikir, mendapati sokongan dan pandangan ahli terhadap PMRAM semakin merudum bahkan terdapat segelintir ahli yang berani mengugut PMRAM dengan pelbagai kecaman seandainya permintaan mereka tidak dituruti.

Apakah ini sebagai titik permulaan menjauhnya ahli terhadap PMRAM? Memang tidak dinafikan kegemilangan dan gahnya PMRAM suatu ketika dahulu adalah sesuatu yang sukar untuk diulangi kembali. Apa yang perlu dilakukan oleh pimpinan di sesi mendatang adalah melakukan sesuatu perkara yang memuaskan hati semua pihak tanpa menjual dan menggadai prinsip persatuan induk yang banyak berjasa kepada anak-anak Melayu di Ardul Kinanah ini. Ini adalah berdasarkan sudut pandangan mata saya dan beberapa sahabat lain yang sememangnya berbeza dengan pandangan mata kalian semua.


Masing-masing mempunyai pandangan dan penilaian masing-masing dalam menentukan survival sesebuah persatuan yang dinaunginya. Lontarkan segala pandangan, komentar dan alasan kalian untuk membuktikan kebenaran fenomena yang berlaku ataupun untuk menafikannya. Ini bukanlah sebuah permainan dan rekaan semata-mata. Akan tetapi ini adalah untuk memberikan sebuah anjakan perubahan demi memastikan kesinambungan persatuan induk ini akan terus menerajui Badan-badan Anak Negeri (BKAN) dan juga Dewan-dewan Perwakilan Mahasiswa/wi yang berada di bumi Mesir ini.

Kitakan PMRAM. Dan kita adalah sebuah persatuan yang bersatu di bawah satu sinar cahaya ISLAM bermethodkan method Universiti Al-Azhar sejak zaman berzaman. Sebuah universiti yang tertua bahkan terawal ditubuhkan tidak putus-putus mengeluarkan kader-kader alim ulama' pewaris dakwah para Nabi dan Rasul.

Selamat berkomentar dan bersama kita berkongsi sebarang idea yang membina untuk kemaslahatan sejagat lantas menjulang kembali nama PMRAM yang sinonim dalam memperjuangkan kebajikan ahli.

Oleh yang demikian 'adakah benar pada pandangan kalian bahawa PMRAM semakin lemah dan jauh dari ahli?'

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

1 comment:

hidayah nadila said...

salam...
alhamdulillah akhirnya blh jgk tulis sedikit sebanyak tentang dunia nie.... nie semua jasa awk, byk jgk yg sy blajaq dr awk.... thank banyak2....
wasalam....