Video Klip Pilihan

Tuesday, February 05, 2008

.:: Tinta Ukhuwah Coretan Terindah ::.

بسم الله الرحمن الرحيم

Kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi atas segala limpah kurnia dan kesempatan yang dikurniakan pada kali ini walaupun dalam kesibukan yang teramat sangat akan tetapi DIA masih menyayangi hambanya yang kerdil ini. Alhamdulillah sebanyak-banyaknya di lafazkan. Di kesempitan waktu yang ada ini ku rasakan sebuah anugerah yang cukup berharga dalam memberikan sedikit sebanyak faedah dan maklumat kepada semua yang memegang teguh ukhuwah Fillah Islamiyah yang tersemai.

Perjuangan Masih Panjang

Semoga ianya bermanfaat untuk peringatan dan kestabilan ilmu kita bersama. Dalam keringanan minda sahabat-sahabat yang lain merehatkan kesibukan otak dalam memikir, memahami, menghayati dan mengingat setiap butiran ilmu yang termaktub di dalam suratan ilmiah, akan tetapi diri ini dan sebahagian besar sahabat-sahabat seperjuangan yang berada di tahun ke-3 dan ke-4 di pengajian Usuluddin di semua jabatan akan menghadapi peperiksaan syafawi (ujian lisan) pada pertengahan bulan ini. Diharapkan doa kalian semua mengiringi perjuangan kami yang masih berbaki di penggal pertama ini.

Da
lam masa yang sama untuk pengetahuan semua sahabat-sahabat yang berada di seluruh pelusuk bumi Mesir ini terutamanya yang menuntut di Universiti Al-Azhar juga tidak ketinggalan sahabat-sahabat perubatan bahawa kuliah semester yang kedua akan bermula pada 7 Februari 2008 ini. Bersamalah kita menjayakan dan merancakkan kembali kehadiran ke kuliah azam semangat baru untuk menggapaiu kejayaan untuk memelihara ISLAM di masa mendatang yang jelas terpundak di bahu-bahu para pembawa amanat ilmu ALLAH untuk disampaikan dalam masa yang sama selaku penerus kerja dakwah para Nabi dan Rasul utusan ALLAH.


Gerbang Ilmu Masih Dibuka

Seingat diri ini, disepanjang 3 tahun berada di perantauan menuntut ilmu di Ardul Kinanah ini setiap kali diadakan Maarad Kitab ( Karnival Buku Antarabangsa Kaherah) semestinya tidak akan ku lepaskan peluang untuk mengunjunginya walaupun tidak membawa pulang sebuah kitab sekalipun. Akan tetapi sekurang-kurangnya catalog akan ku bawa pulang bersama sekadar panduan untuk sahabat- sahabat lain yang mungkin ingin membelinya ataupun mungkin tergerak rasa hati ini untuk membelinya.

Sekadar makluman untuk sesiapa yang merasakan terlepas peluang untuk membeli sebarang kitab yang sukar untuk didapati selain di karnival tersebut. Sebelum ini karnival buku tersebut diadakan bermula 23 Januari sehingga 4 Februari 2008. Memandangkan sambutan yang menggalakkan dan permintaan yang tinggi maka ditambah 3 hari lagi yang akan berakhir pada hari Khamis ini, 7 Februari 2008. Justeru itu untuk sesiapa yang mengharapkan detik-detik keemasan yang jarang berlaku bersegeralah mendapatkannya sebelum ianya berakhir.

Kembali Semula Ke Garisan Permulaan

Sedih untuk meninggalkan sebuah tempat yang meninggalkan begitu banyak kenangan bersama rakan-rakan, sahabat perjuangan menempuh susah senang, suka duka bersama. Tetapi apakan daya, diri ini ingin memberikan sebuah natijah yang terbaik untuk diri sendiri hanya untuk kali ini setelah melihat keadaan yang memaksa. Maafkanku sahabat-sahabat Bait Tanjung Putri. Tidak terniat diri ini ingin menyusahkan kalian akan tetapi melihatkan kepada situasi semasa yang terdesak berdasarkan faktor kewangan diri yang lari dari bajet asal.

Aku pun tidak terlintas untuk menyusahkan kakak-kakak dan abangku yang mengambil-alih menanggungku sepenuhnya. Alhamdulillah aku sudah berada di tahun yang terakhir sedikit sebayak meringankan bebanan yang mereka galas. Untuk menanti kehadiran biasiswa zakat Johor dirasakan tidak cukup untuk meringankan bebanan ku dengan beberapa maslaah yang lain. Semoga ALLAH akan memberikan kemudahan kepadaku lantas meringankan kesukaran dan kesempitan yang ku alami.

Dalam 4 tahun tempoh keberadaan aku di Ardul Kinanah ini, 5 kali aku berpindah-randah dari satu tempat ke tempat yang lain. Berikut carta aliran perpindahanku :-

Hostel Pelajar-pelajar Johor - Asrama Rumah Melayu Abasiah (ARMA) - Rumah sewa Abasiah - Bait Tanjung Puteri, Makram Abid - Hostel Pelajar-pelajar Johor

Dari mana tempat pertama tiba, maka ke situlah ku kembali sebelum aku kembali kepadaNya yang hakiki, sebelum aku kembali ke Tanah Air memperjuangkan ISLAM supaya kembali tertegak di bumi Malaysia tercinta. Ajaran ISLAM yang sebenar berlandaskan Quran dan Sunnah sebagaimana ilmu yang ku perolehi di gedung ilmu, Universiti Al- Azhar Az-Syarif untuk disampaikan lantas memperbaiki kekurangan yang terpapar.

Imtihan, Muktamar

Tatkala menaip coretan ini, azan Asar pun berkumandang menandakan masuknya waktu solat Fardu Asar bagi wilayah sekitar Kaherah dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. Tatkala itu jugalah semakin hampirnya penaipan ku untuk entri kali ini. Cumanya kemungkinan pada fatrah bulan ini dan bulan Mac ini aku akan disubukkan dengan Muktamar Sanawi PMRAM dan HEWI PMRAM bagi sesi yang lepas untuk kenaikan baru bagi sesi 2008. Aku telah dilantik menjadi pengarah bagi muktamar sanawi (mesyuarat agung) pada tahun ini.

Ku harapkan doa dari kalian semua semoga aku dapat menjalankan gerak kerja perjalanan muktamar pada kali ini berjalan dengan lancar seperti yang dirancang. Walaupun mungkin pada 12 Februari ini aku akan menghadapi imtihan syafawi khitobah (berceramah di khalayak ramai) sebagai praktikal kepada teori yang dipelajari. Semoga segala urusan dan perancangan berjaya dilaksanakan sesuai dengan perancangan ALLAH seiring dipermudahkanNya.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

3 comments:

hanifmz -the photographer- said...

salam ~ sy nak comment sikit pasal soutbox tu .. shoutbox tu terlalu lambat .. tukar generator shoutbox yang lebih laju ..

and .. nak tanya sikit .. pasal blog saya .. http://hanifmz.malakat92.com patutkah saya delete post tentang perempuan melayu yg memegang khinzir itu ?

faisol said...

selamat Berpuasa... semoga segala ibadah kita diterima oleh Allah SWT, amin...

saya membuat tulisan tentang "Bagaimana Menjadi Khatib Efektif?"
silakan berkunjung ke:

http://achmadfaisol.blogspot.com/2008/08/bagaimana-menjadi-khatib-efektif-1-of-2.html
(link di atas adalah tulisan ke-1 dr 2 buah link bagaimana menjadi khatib efektif?)

tulisan ini ttg : teknik berpidato/retorika/khithabah & dakwah (bukan sekadar berkata-kata)...

semoga bermanfaat..
semoga Allah menyatukan dan melembutkan hati semua umat Islam, amin...

salam,
achmad faisol
http://achmadfaisol.blogspot.com/

Muthaqqaf Azhari said...

salam kembali sahabat...
thanx 4 the info...

slm ramadhan gak...

~:)~