Video Klip Pilihan

Friday, February 15, 2008

.:: Jauh Perjalanan, Luas Inquiri ::.

بسم الله الرحمن الرحيم




Perjalanan yang perlu untuk ditempuhi masih jauh di hadapan. Maih memerlukan waktu dan ruang yang panjang untuk diterokai. Bukan mudah untuk kita mencapai dan meragut kesemuanya dalam masa yang singkat. Sungguh thaqafah, kebudayaan yang terdapat di merata dunia terlalu banyak yang ditinggalkan oleh para utusan ALLAH terdahulu untuk dijadikan pedoman bagi menongkah onak hidup mendatang yang semakin mencabar.

Namun dalam kesibukan menjalankan tugas-tugas terakhir sebelum berakhirnya sesi pemerintahan bagi sesi 2007 ini, sempat juga kami merancang mengadakan jaulah untuk pimpinan yang bakal turun menyerahkan sesi pemerintahan untuk pimpinan yang seterusnya. Spekulasi mengenai kenaikan pimpinan yang bakal menerajui sesi mendatang telah terjawab. Bahkan spekulasi untuk pimpinan yang bakal kekal dalam pimpinan sesi mendatang juga sudah menjadi buah mulut di kalangan masyarakat azhari.



Kesibukan yang melanda tidak seharusnya menekan dan membuatkan diri seorang pemimpin itu tertekan dengan lambakan kerja-kerja akhir. Oleh yang demikian, tercetuslah idea untuk membuat jaulah jalan-jalan makan angin bagi menurunkan sedikit tekanan yang terhasil. Walaupun pada peringkat awal seolah-olah perancangan yang dirangka seolah-olah tidak mendapat restu Yang Esa kerana destinasi yang dituju tidak ditemui. Pengalaman 3 orang badan pengurus yang pernah pergi sebelum ini. Akan tetapi atas bantuan dari ALLAh akhirnya kami sampai dengan selamat.


Jauhnya perjalanan kami ke Ra'su Sidr menambah luaskan inquiri kami. Hajat di hati ini, ingin melangkah jauh mengembara ke Sinai dan tempat-tempat bersejarah lain seperti sahabat-sahabat yang lain. Tetapi apakan daya, amah yang terpundak lebih utama untuk diselesaikan berbanding dengan pengembaraan yang boleh ditunaikan di hari mendatang dengan keizinanNya. Ra'su Sidr, sebuah kolam air panas yang sangat terpencil di tengah-tengah padang pasir. Maha Suci ALLAH yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu.


Semoga dengan jauhnya langkah perjalanan yang dilalui, diharap akan menambahkan ketakwaan dan taqarrub kepada ALLAH. Selain memberikan manfaat yang sangat banyak dengan singkapan pelbagai rahsia alam termasuk sirah perjalanan para Nabi seperti Nabi Musa ketika menyeberang Laut Merah yang dibelah dengan izinNya tatkala dikejar olej Firaun dan bala tenteranya. Dan banyak lagi rahsia yang perlu disingkap untuk menguatkan keimanan kepada ALLAH tiada Tuhan yang disembah melainkan DIA.


Selain itu juga penulis sempat singgah melawat ke beberapa tempat lain dan kalian boleh mendapat kisah selanjutnya di blog kedua penulis di sini. Semoga memberikan banyak manfaat dan pengajaran untuk kita bersama.

Itulah hasil yang disarankan oleh ALLAH dalam transkrip Kitabullah yang meyuruh manusia mengembara melihat kesan-kesan peninggalan sejarah umat-umat terdahulu yang melanggar perintah ALLAH diazab dengan sekeras-keras azab. Bersamalah kita menambah nilai thaqafah budaya kita disamping meneruskan usaha-usaha mencari ilmu yang dituntut dalam medan dakwah kelak.



Untuk akhirnya, penulis tinggalkan sidang pembaca dengan paparan yang sempat dirakam untuk dikongsi bersama sebagai pedoman bersama. Bagi sesiapa yang berhajat untuk melawat peninggalan-peninggalan sejarah yang tidak terkira banyaknya bolehlah menyahut laungan 'Tahun Melawat Mesir 2008' dari penulis sendiri.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: