Video Klip Pilihan

Friday, June 27, 2008

|| Bersatu Di Bawah Panji Islam ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Semenjak beberapa hari ini, rona-rona perpecahan sesama muslim kelihatan semakin menyerlah. Wujud dikalangan mereka yang merasa tidak puas hati dengan sesuatu tindakan mengambil keputusan seolah-olah ingin memboikot pihak yang mengeluarkan arahan dan tindakan tersebut. Perkara ini dilihat seolah-olah memalukan dan merugikan sesetengah pihak lantaran ketidak sefahaman yang berlaku menyebabkan situasi sebegini timbul.

Penulis tidak bercadang untuk membongkar kembali isu yang 'panas' dan 'dipanaskan' oleh sesetengah pihak yang tidak berpuas hati. Akan tetapi segalanya terpulang kepada wacana minda mahasiswa yang cukup matang dalam menyelesaikan sesuatu isu yang tidak pernah menjadi sebuah isu yang 'panas' dan 'besar' oleh pihak-pihak yang biasa berurusan dengan pihak atasan.

Islam tidak sesekali membenarkan umatnya berada di dalam perpecahan seandainya perkara tersebut hanya merupakan propaganda dan agenda musuh-musuh Islam yang sentiasa menginginkan perpecahan dan permusuhan sesama muslim. Perkara ini jelas melalui firman Allah SWT di dalam surah Ali Imran yang bermaksud :

"Dan berpegang teguhlah kalian semua kepada tali Allah (Islam) dan janganlah kalian berpecah belah dan ingatilah kembali akan nikmat-nikmat Tuhanmu ke atas kamu. Sekiranya kamu bermusuhan maka lembut dan satukanlah diantara hati-hati kamu..."

Saban tahun setiap individu mahasiswa pasti akan melihat akan berlakunya sesebuah peristiwa yang didatangkan oleh Allah sebagai ujian kepada umatnya tanpa mengira dalam apa jua keadaan sekalipun. Ujian dan dugaan Allah datang tanpa dipinta. Bahkan ianya datang tatkala masalah yang masih belum selesai ditambahi dengan masalah yang lain. Itulah sunnah seorang pejuang yang menginginkan sinar petunjuk dariNya.

Apa yang pasti, setiap yang berlaku tersirat hikmahnya yang tersendiri yang memerlukan penilaian dan muhasabah dari segenap lapisan masyarakat tanpa mengira pangkat kedudukan. Usah saling tuding menuding kesalahan antara satu sama lain kerana sudah pasti di sana ada sesuatu masalah tersirat yang tidak diketahui oleh masyarakat umum berkaitan sesuatu permasalahan yang hanya melibatkan kedua-dua belah pihak sahaja.

Semoga perkara ini pertelagahan ini tidak berpanjangan selepas penjelasan yang jelas oleh pihak atasan berhubung perkara ini. Bagi meredakan api pertelingkahan yang timbul seterusnya meneruskan pengukuhan jalinan ukhuwah Islamiah demi menjamin kesejahteraan sejagat. Salam thaqafah membentuk generasi rabbani mendepai arus modenisasi yang kian meruncing.


Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: