Video Klip Pilihan

Saturday, June 28, 2008

|| Cubaan Kristianisasi,Orientalis ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Cubaan kristianisasi dan orientalis tidak mengira masa, tempat dan dalam apa jua keadaan. Ini baru pengalaman seorang penulis yang jelas-jelas mengaji di dalam bidang perbandingan agama. Akan tetapi bagaimanakah keadaannya saudara kita di luar sana yang cetek, dan hauskan pemantapan akidah dari golongan-golongan agamawan. Sebaliknya yang datang menemui mereka adalah pendakyah kristianisasi dan orientalis yang menantikan peluang keemasan ini. Ikuti ulasan lanjut pengalaman penulis ini sebagai panduan kita bersama. (gambar sekadar hiasan)


Keletihan pulangnya dari Shoubra amat memenatkan ditambahi dengan cuaca panas yang begitu merimaskan. Badan yang melengas dengan basahan peluh membuatkan hilang keselesaan untuk melakukan sebarang aktiviti lain. Akan tetapi apa nak di kata, itulah lumrah kehidupan yang perlu dilalui di bumi Mesir ini. Apabila tibanya musim sejuk, maka akan terasa kesejukan yang teramat sangat. Begitu jugalah apabila tibanya musim panas tidak terkata. Suhu yang hampir mencecah 45 darjah membantutkan pelbagai aktiviti andai tiada semangat yang kental.

Masih segar dalam ingatan penulis sepulangnya dari jemputan walimah urus seorang sahabat di Shoubra ke tempat tinggal penulis di Hostel Pelajar-pelajar Johor di Hayyu Thamin. Pasangan saudara Lokmanul Hakim dan saudari Fatimah Azzahra. (Semoga dirahmati Allah, mendapat lindunganNya dan berbahagia hingga ke akhir hayat sehingga ke syurga. Amin) Sebuah peristiwa yang begitu tidak dijangka berlaku terhadap diri penulis. Cubaan kristianisasi yang dimaksudkan adalah ajakan untuk mengikuti jalan kesesatan yang telah mereka lakukan terhadap agama Allah yang suci yang dibawa oleh Nabi Isa AS.

Seorang pakcik beragama Masihi (Kristian) memulakan perbualannya terhadapku dengan penerangan dan penjelasan yang amat licik dan halus selepas memberitahu bahawa dia beragama Masihi. Bagaikan tidak mengerti apa-apa, penulis hanya mendengar dan memerhatikan setiap bilah kalimat yang keluar dari bibirnya. Pakcik tersebut tahu bahawa penulis mengaji di Al-Azhar akan tetapi beliau tetap terus bercerita tentang kelebihan agamanya yang didakwanya merupakan agama yang benar dengan penyaliban Isa AS untuk mengampunkan dosa sekalian umat manusia.

Pakcik tersebut juga menjelaskan bahawa Isa (AS) merupakan roh Allah (Jibril AS) dan kalimah Allah yang bersatu di dalam jasad Isa (AS) menjadikan Isa (AS) sebagai Tuhan. Itulah katanya di dalam dialek arab Mesir tanpa sempat untukku membalas dan membidas setiap fakta yang salah itu. Sememangnya satu cabaran untukku dalam menghadapi golongan-golongan seperti ini yang sentiasa cuba untuk menghasut, mempengaruhi dan mendekati muda mudi Islam supaya beriman kepada agama yang retorik itu.

Penulis bersyukur kerana diberikan kelebihan oleh Allah duduk mengaji di dalam bidang yang membandingkan antara agama Islam dan selainnya. Berkaitan dengan asal usul agama Islam untuk memberikan kefahaman kepada masyarakat Islam di tanah air khususnya dan dunia umumnya berkaitan agama yang benar di sisi Allah. Islam adalah agama yang tertinggi dan tiada agama yang lebih tinggi darinya. Perkara ini cukup jelas akan tetapi tidak semua dikalangan umat Islam itu mendalami ilmu ini. Masing-masing dengan bidang tertentu demi untuk membantu meningkatkan keizzahan Islam bersatu di bawah satu bumbung tanpa perpecahan.

Lantas mindaku berputar-putar dan berfikir bagaimanakah sekiranya saudara-saudara seakidah yang lain berada ditempatku. Dalam keadaan mereka tidak mengetahui secara mendalam berkaitan dengan perihal perbandingan agama ini? Semoga kita semua sentiasa berada di dalam peliharaan Allah SWT demi memastikan keteguhan iman kepada Allah yang satu di bawah naungan Islam tidak goyah dengan cubaan anasir kritianisasi dan orientalis yang sememangnya ingin menghancurkan Islam dan umatnya.

Kata Muthaqqaf:Kepada adik Farid dan adik Alif Tibb Mansurah, terima kasih kerana sudi menggunakan khidmat abang sebagai musyrif seharian ke safarah, Bazar Halili Husain, dan juga makan tengah hari di Arau Cafe (Rafis jangan lupa belanja aku lain kali... hik3) sehingga abang terlupa ada jemputan ke Shoubra. Apapun seronok menemani kalian seharian sebelum kalian berangkat pulang ke Malaysia dan abang juga nanti. Mungkin ada hikmahnya segala kronologi yang berlaku hari tersebut sebagai peringatan kepada abang. Terima kasih kepada semua yang terlibat.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: