Video Klip Pilihan

Friday, October 09, 2009

|| Sebelum Terlewat ||

بسم الله الرحمن الرحيم

Ingatan dan pesanan kepada seluruh umat ISLAM, saudara-saudara seakidah yang cintakan ALLAH, cintakan RASULULLAH SAW dan cintakan ISLAM yang dibawa oleh Baginda SAW untuk melaksanakan puasa sunat 6 Syawal. Ianya bukan sunat yang biasa akan tetapi sunat muakkad iaitu sunat yang digalakkan.

Perlaksanaan amalan-amalan sunat ini bukan sekadar tuntutan, bahkan ianya dilihat sebagai penampung kepada amalan wajib yang dilaksanakan andai berlaku kekurangan dan kelompongan yang mengurangi fadhilat di dalamnya.

Abu Ayyub al-Ansari ada meriwayatkan satu hadith daripada RASULULLAH SAW di dalam menerangkan tentang kelebihan puasa enam Syawal yang maksudnya : “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun.” (Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya, juga dikeluarkan oleh sekalian ramai ulama hadith seperti At-Tirmizi, An-Nasaie dan Ibnu Majah)


Imam As-Syafie menjelaskan bahawa hadith ini adalah hadith sahih.

Imam At-Tabrani pula ada mengeluarkan di dalam susunan hadithnya yang turut berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”


Berbaki 10 hari lagi sebelum memasuki bulan Zulkaedah, segerakanlah melaksanakannya untuk menguatkan iman dan menambahkan tanda kecintaan kita kepada ALLAH dan RASULNYA. Seterusnya meningkatkan kesabaran dan keimanan kita untuk berhadapan dengan liku-liku cabaran dalam menegakkan ISLAM di atas muka bumi ALLAH ini.

Rujukan Quran dan Sunnah melalui Forum ukhuwah.com klik pada link untuk penjelasan lebih terperinci.

Kata Muthaqqaf : Jangan lewat-lewatkan sesuatu perkara, kelak apabila ianya berlalu penyesalan sudah tidak berguna lagi. Beraya beraya juga. Ibadah kena tingkatkan juga. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Moga perjuangan akan lebih manis apabila ditambat ikatan cinta kepada ALLAH dan RASULNYA. FI RI'AYATILLAH!

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: