Video Klip Pilihan

Tuesday, April 15, 2008

.:: Sayang Sayang, Sayang Sayang Sayang ::.

بسم الله الرحمن الرحيم

Apabila membaca tajuk entri kali ini semestinya menerkam di minda anda pertanyaan "muthaqqaf ni jiwang ke apa?", "muthaqqaf ni gatal", "muthaqqaf ni sengaja nak mengurat", "muthaqqaf ni sengaja je geli-geli" dan segalanya yang berkaitan. Apapun kritikan dan komentar yang kalian lemparkan inilah diri penulis yang sebenarnya. Bagi sesiapa yang sentiasa bermuamalah dengan penulis semestinya mengenali diri penulis ini. Seorang yang peramah dan penyayang sekiranya ingin dinyatakan.

Di sana semestinya ada manusia-manusia yang tidak meminati akan sifat yang terlalu peramah seperti penulis. Ingin digambarkan penulis ini, apabila berjumpa dengan orang yang tidak pernah dikenali (orang Malaysia terutamanya) walau di mana sahaja bertemu, semestinya mudah untuk seseorang itu membiasakan dirinya dengan penulis. Tidak janggal dan mudah menerima segala perwatakan yang ditunjukkan oleh penulis. Alhamdulillah kerana ALLAH mengurniakan kelebihan sedemikian kerana penulis bukanlah orang yang begitu pakar dalam lapangan ilmu secara mendalam.


Itulah hikmah disebalik kelemahan dan kekurangan yang wujud, ALLAH gantikan dengan keperibadian Rasulullah SAW umum mengetahui Baginda merupakan seorang yang memiliki sifat-sifat yang terpuji. Syukur kerana menghiasi diri ini dengan akhlak terpuji Jujungan Besar SAW untuk memastikan kelancaran dakwah Islamiah di peringkat global dan glokal mampu direalisasikan.

Culas untuk mengulas mengenai perkara ini, cuma satu kisah daripada perjalanan sirah 'insan teragung' sepanjang zaman ini. Sebuah kisah yang cukup masyhur dikalangan penggerak-penggerak Islam dalam memastikan matlamat dakwah mereka sampai maksudnya.

Diriwayatkan pada suatu hari ketika sahabat Nabi SAW, Muadz bin Jabal RA sedang menyampaikan ceramahnya sambil diperhatikan oleh Rasulullah SAW di bahagian belakang.

Ketika ceramah tersebut berjalan, maka telah hadir seorang sahabat yang tidak dikenali oleh Muadz di sebelah Rasulullah SAW sambil berkata, " aku sangat suka dan kagum dengan sahabat yang sedang memberikan ceramah di hadapan itu," sambil didengari oleh Rasulullah SAW.

Lantas Rasulullah yang mendengar kenyataan tersebut menyoal sahabat tersebut, " adakah engkau telah menyatakan perasaan engkau kepada Muadz bin Jabal RA?"

Lalu sahabat tersebut menjawab, " belum ya Rasulullah SAW."


Lantas Rasulullah SAW memerintahkan kepada sahabat itu untuk menyatakan perasaan kasih dan sayangnya kepada Muadz dengan ungkapan, " aku menyayangi dan menyintaimu kerana ALLAH,"


Lantas dijawab oleh Muadz, " aku juga menyayangi dan menyintaimu sedemikian rupa sebagaimana engkau."


Sungguh ironi kronologi jalinan kasih dan sayang diantara mereka pada zaman nubuwwah itu. Bahkan yang menariknya, mereka saling tidak mengenali, akan tetapi jalinan kasih dan sayang itu mampu dihubung jalinkan dengan baik di hadapan Rasulullah SAW. Namun begitu lain pula yang berlaku pada zaman mutakhir ini. Mungkin terdapat mereka yang menyalah gunakan uslub ini dengan niat yang jahat.

Yang pastinya penulis menggunakan pendekatan yang digunakan oleh para sahabat Rasulullah SAW ini dalam memastikan perjalanan dakwah Islamiah lebih berjaya dan mampu memikat semua golongan. Bukan sahaja sesama umat Islam itus sendiri, akan tetapi mampu menarik kafir zimmi dan kafir harbi terutamanya dengan keunikan dan kecantikan Islam itu.

Biar apa mereka ingin katakan. Yang pastinya penulis berharap diri penulis dan para sahabat pembawa agama mampu mengabadikan pendekatan di zaman nabawiyah itu untuk menghiasi perjalanan dakwah kita. Sebagaimana yang ditekankan oleh Imam Hassan Al-Banna yang merupakan aktivis dalam memastikan agenda Islam di zamannya menjadi isu utama untuk dipegang.

Beliau mengatakan bahawa 2 perkara yang menjadi perkara asas dalam menggerakkan kerja-kerja berdakwah ke arah pembentukan ummah Islam yang sebenar. Iaitu taaruf (berkenal-kenalan) dan kasih sayang sebagaimana yang ditunjukkan pada kisah yang lepas. Kepada seluruh sahabat ketahuilah sesungguhnya diri ini amat menyayangi kalian kerana ALLAH. Semoga kita antara rantai-rantai perjuangan yang mampu menterjemahkan setiap pergerakan dakwah Islamiah para pejuang-pejuang Islam di merata tempat.

Salam perjuangan buat semua yang ku kasihi. Selamat menghadapi imtihan yang bakal menjelang tiba jua. Aja-aja fighting! Chaiyok chaiyok.

P/S : Untukmu insan-insan yang paling ku sayangi, Alongku di Bercham, Perak, Angah di Gelang Patah, Johor, Kak Idah di Sri Pulai Perdana, Johor, Kak Dilah di Felda Adela, Kota Tinggi, Tunangku, Siti Salwa di Parit Kadir, Batu Pahat, adikku, Faiz di Kampung Binjai, Kemaman, Terengganu, seluruh sahabat-sahabat seperjuangan di PMRAM dan HEWI PMRAM, seluruh sahabat dan adik-adikku di Mesir, Malaysia dan seluruh dunia.

Sesungguhnya kalianlah penguat semangat kepadaku dalam meneruskan perjalanan hidupku yang masih berbaki sebelum dijemput berangkat bertemu Ilahi. Terima kasih kerana sudi menjadi temanku suka dan duka. You all are the best of friend i ever had here and after. Taking good care. Keep in touch with ALLAH and Islam truth way of life.

Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: