Video Klip Pilihan

Friday, May 23, 2008

|| Inspirasi Kejayaan ||

بسم الله الرحمن الرحيم


Ukhuwah adalah sesuatu yang amat berharga dalam menapak ke gerbang kejayaan yang lebih gemilang. Ukhuwah dan persahabatan merupakan sesuatu jalinan kasih yang abstrak sukar untuk diterjemahkan dengan luahan kata-kata walaupun banyak puitis yang menggambarkannya.


Penulis secara peribadi amat mementingkan soal persahabatan dan ukhuwah terutama ukhuwah Islamiah. Meskipun di sana ada sahabat-sahabat penulis dikalangan non-muslim, ianya tidak menghalang jalinan persahabatan ini dari terus dipereratkan. Tanpa dibatasi blok perbezaan bangsa, agama mahupun negara. Selagi di sana masih wujud pintu-pintu untuk penulis menjalankan amanah Allah untuk berdakwah penulis akan memanfaatkan peluang dan ruang yang diberikan itu.

Namun dalam menjalin hubungan persahabatan itu pasti akan ada ujian dan dugaan yang bakal menghiasi perjalanan ukhuwah itu. Ia merupakan lumrah alam yang telah ditentukan Ilahi untuk menguji tahap kesetiaan, kejujuran, keikhlasan dan kesabaran hubungan yang terjalin. Sedangkan lidah lagi tergigit, apatah lagi hubungan sesama manusia yang sentiasa berhadapan dengan pelbagai onak duri untuk menguji tahap keimanan insani.

Ya, penulis sendiri mengakui diri penulis sendiri sedang berhadapan dengan masalah dalam persahabatan ini. Tidak bukan ingin menyalahkan sesiapa dan menuding jari, akan tetapi itulah kenyataannya lebih-lebih lagi dikala musim peperiksaan ini. Apa tidaknya masing-masing pasti berhadapan dengan tekanan emosi untuk menghafal, ulang kaji untuk peperiksaan dalam masa yang sama sahabat kita buat hal dan kerenah.

Masing-masing dengan emosinya yang tersendiri. Akibat kerenah sahabat itu sehingga ada yang tidak bertegur sapa, egois, dan emosi terhadapnya. Nasihat yang mampu penulis kongsikan kepada sesiapa yang berada di kemelut ini, supaya beralah dan tunjukkan sikap keterbukaan. Sekiranya perlu tegur dan berbincang bagi mengelakkan emosi peperiksaan ini terbawa-bawa sehingga ke luar waktu peperiksaan.

Penulis secara peribadi bukanlah pakar dalam menganjurkan sabuah azimat untuk panduan semua. Tidak tega melihat kalian terus bersengketa, ini sahajalah unjuran yang mampu penulis lakarkan buat tapan semua. Terkadang kita perlu menerima sikap dan cara sahabat kita dengan mengorbankan kepentingan diri sendiri. Seandainya itu yang terbaik, insyaAllah kalian akan menyaksikan sebuah sinar kejayaan akan menanti di hadapan kelak!

Sekadanr ingin berkongsi sedikit resepi kejayaan penulis selama ini kepada sahabat sekalian dalam menongkah peperiksaan yang masih panjang. Memerlukan kesabaran yang tinggi untuk menempuhnya dengan hati yang suci dan minda yang terbuka. Moga dengan keredhaan yang tinggi, disamping usaha yang berpanjangan, ditambah lagi dengan pautan doa setiap detik dan laungan tawakal yang jitu, insyaAllah kejayaan bakal berada di genggaman.

Di akhir pesanan dan buat tatapan semua sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah sekalian, penulis tinggalkan kalian dengan sebuah lagu motivasi nyanyian kumpulan Devotees. Menyeru supaya menekankan konsep kebersamaan dalam menongkah arca kehidupan yang masih panjang dan tidak diketahui penghujungnya. Persahabatan dan ukhuwah tidak akan mampu terhasil andainya tiada kebersamaan yang menyeluruh dari setiap jiwa. Hayati dan semoga berjaya.




Devotees - Bersama

Kita pernah bersama,
Menempuh onak dan duka ,
Tidak pernah putus asa,
Walau dugaan datang melanda.

Dikau pernah bertanya,
Bila bahagia akan tiba,
Ku berkata bersabarlah,
Serahkan saja pada yang ESA.

Bila masanya menjelma,
Kebahagiaan akan tiba,
Namun tidak mungkin ku lupa,
Kenangan indah kita bersama.

Menempuh onak cabaran,
Dan liku hidup yang panjang,
Tidak mungkin hidup ini sepi,
Selagi ku masih di sini.

Kini terungkai sudah,
Kisah hidup kita ,
Berbekal taat dan sabar,
Pastikan berjaya.



Kata Muthaqqaf:Sesungguhnya persahabatan dan ukhuwah mengajar kita untuk menghargai dan dihargai, menyayangi dan disayangi, mengasihi dan dikasihi. Kelak setiap bibit-bibit pahit manis sepanjang persahabatan tersebut akan memori terindah. Sedangkan di alam universiti kenangan di alam persekolahan amat manis apatah lagi apabila dewasa kelak. Oleh itu hargailah sebuah persahabatan dan ukhuwah yang terbina dengan sebaik-baiknya. Menyesal dahulu pendapatan menyesal kemudian tiada gunanya. Pesanan kepada sesiapa yang nak lagu ni boleh kirimkan emel anda dan muthaqqaf akan sampaikan hajat anda itu.


Nukilan Ilham Nurani,

MaHbUb MaRdHaTiLLaH,
ZuLmArWa

No comments: